Zanim weszła w życie utawa o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków w wielu gminach radni nie mieli żadnych kompetencji w sprawach związanych z działalnością przedsiębiorstw wodociągowo-kanalizacyjnych. Od ubiegłego roku uchwały gmin będą potrzebne nie tylko w związku z ustalaniem poziomu opłat za wodę i ścieki, ale także przy okazji zatwierdzania lokalnych zasad realizacji usług wodociągowo-kanalizacyjnych oraz wieloletnich planów modernizacji i rozwoju.

Generalnie w regulaminie winno się określić prawa i obowiązki przedsiębiorstwa oraz odbiorców usług. Z siedmiu ustawowych punktów charakteryzujących przedmiot ustaleń regulaminowych dwa dotyczą sposobów rozliczeń oraz warunków i trybu zawierania umów, trzy poziomu usług świadczonych przez przedsiębiorstwo oraz standardów obsługi odbiorców, a dwa warunków przyłączania do sieci i technicznych warunków określających możliwości dostępu do usług.
Zgodnie z zasadami technik prawodawczych (DzU Nr 100 z 2002 r.) w uchwałach, które mają charakter prawa miejscowego, nie powinno się przytaczać zapisów z ustaw z wydanych do nich aktów wykonawczych ani innych aktów normatywnych. Wg tych zasad nie jest łatwo sformułować istotne ustalenia specyficzne dla danej gminy, tym bardziej, że regulamin winien być jednocześnie wyczerpującym źródłem informacji o wszystkich przepisach prawnych ważnych dla klienta.

Rozliczenia i umowy

Rozporządzenie taryfowe, ustawowe...