Zbigniew Kamieński
zastępca dyrektora, Departament Bezpieczeństwa Energetycznego,
Ministerstwo Gospodarki i Pracy


Minister gospodarki i pracy, w konsultacji z zainteresowanymi resortami, określił już narodowy cel wskaźnikowy na 2006 r., dotyczący udziału biokomponentów w paliwach zużywanych w transporcie. Wynosi on 1,5% w odniesieniu do wartości energetycznej paliw i jest trzykrotnie wyższy od celu na 2005 r.

Wzrost ten jest w pełni uzasadniony, jeśli ma się na uwadze potencjał wytwórczy i istniejące, a także przygotowywane, nowe rozwiązania prawne. Jest to bardzo pozytywny sygnał dla rolników i inwestorów, że warto angażować się w działalność w tym zakresie – przy założeniu, że nie będzie w tym obszarze pomysłów na „majstrowanie” w systemie zwolnień i ulg podatkowych. Oczywiście, jest to tylko poziom minimalny tego udziału i nie ma żadnych przeciwwskazań, aby go przekraczać. Zgodnie z obowiązującym harmonogramem wdrażania dyrektywy 2003/30/WE o promocji wykorzystania biopaliw lub innych paliw odnawialnych w transporcie, narodowy cel wskaźnikowy na 2007 r. będzie ustalony do końca maja 2006 r., a na kolejne trzy lata rok później. Zgodnie z Polityką energetyczną Polski do 2025 r., cel ten na 2010 r. nie powinien być niższy niż 5,75%.
Jednym z kluczowych dla rozwoju energetyki odnawialnej zadań wykonawczych do 2008 r., określonych w Polityce energetycznej…, jest opracowanie bilansu biomasy pod kątem j...