Wszystko wskazuje na to, że Małopolska będzie pierwszym regionem w Polsce, który zrealizuje budowę regionalnej sieci rowerowej o europejskich standardach.

W poszukiwaniu idealnych tras

Projektowane trasy rowerowe obejmują swoim zasięgiem obszar całego województwa. Jak wiadomo, woj. małopolskie to w większości obszar górski i wyżynny, o bardzo urozmaiconym krajobrazie. Trasy rowerowe muszą być przeznaczone dla wszystkich użytkowników rowerów ? począwszy od małych dzieci, a na osobach starszych kończąc. Wyraźnie podkreślają to standardy europejskie EUROVELO, zgodnie z którymi pochylenia trasy rowerowej powyżej 6% są nie do przyjęcia. Gdy na jakimś odcinku nie jest to możliwe do spełnienia z powodu warunków naturalnych, należy obowiązkowo stosować rozwiązania alternatywne ? w postaci transportu publicznego do przewozu rowerów. Z kolei OECD w swoim ostatnim raporcie (?EuroVelo ? guidance on the route development process?, ECF 2011) stwierdza, że najlepiej byłoby, gdyby udało się projektować trasy rowerowe o pochyleniach nie większych niż 3%. Zrozumiałe jest zatem, że projektanci musieli znaleźć na terenie województwa korytarze spełniające takie warunki. Idealnymi miejscami do prowadzenia tras rowerowych są doliny rzeczne. Trasy rowerowe Małopolski nawiązują do sieci rzecznej regionu, a jej kręgosłupem jest Wiślana Trasa Rowerowa (WTR), idąca głównie wałami Wisły. Od WTR odchodzą niczym żebra trasy idące w górę rzek na południe, dość regu...