Rozporządzenie opakowaniowe do zmiany
W imieniu Komitetu Ochrony Środowiska Krajowej Izby Gospodarczej przedstawiłem Jackowi Ozdobie, sekretarzowi stanu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska, wypracowane z największymi organizacjami przedsiębiorców stanowisko dotyczące projektu rozporządzenia PE i Rady w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych (PPWR), zmieniające rozporządzenie (UE) 2019/1020 i dyrektywę 2022/0396 (COD) (UE) 2019/904 oraz uchylające dyrektywę 94/62/WE. Poniżej nasze najważniejsze postulaty.
Akty delegowane (wykonawcze) do PPWR, planowane do wydania przez KE, należy przygotowywać odpowiednio wcześniej przed wejściem w życie wymagań zawartych w art. 6. Dlatego rozporządzenie powinno obligować KE do wydania aktów wykonawczych w konkretnie wskazanym terminie. W najgorszym razie KE powinna wydać jak najwięcej aktów wykonawczych do 31 grudnia 2024 r. Chodzi o odpowiedni czas na dostosowanie się rynku do wymagań prawa. Nasze obawy budzi też fakt, że projekt rozporządzenia przewiduje przyjęcie licznych aktów delegowanych bez obligatoryjnego udziału ekspertów z dziedziny zarządzania i projektowania opakowań czy z dziedziny zarządzania systemem gospodarki odpadami opakowaniowymi. Zasadne wydaje się utworzenie na szczeblu UE Komitetu Technicznego podległego Komisji Europejskiej, w skład którego powinni wchodzić przedstawiciele organów krajowych p...