Transport miejski, często zamiennie nazywany komunikacją miejską, zdefiniowany został w Ustawie z 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (DzU z 2004 r. nr 204, poz. 2088, z późn. zm.) jako przewóz regularny, wykonywany w ramach lokalnego transportu zbiorowego, w granicach administracyjnych miasta albo miasta i gminy, miast albo miast i gmin sąsiadujących, jeżeli zawarły porozumienie lub utworzyły związek międzygminny w sprawie wspólnej realizacji komunikacji na swoim obszarze.

Ustawodawca pod zwrotem „przewóz regularny wykonywany w ramach lokalnego transportu zbiorowego” identyfikuje pięć typów środków komunikacji miejskiej: autobusy, trolejbusy, tramwaje, metro i szybką kolej miejską.
Zgodnie z wynikami kontroli przeprowadzonej przez NIK w listopadzie 2009 r. w ośmiu największych ośrodkach miejskich w Polsce stan taboru, infrastruktury i systemów zarządzania transportem publicznym jest niezadowalający. Brakuje spójności i konsekwencji w działaniach dotyczących transportu zbiorowego, uprzywilejowania komunikacji miejskiej (np. buspasów), ograniczenia ruchu samochodów w centrach miast czy upowszechnienia komunikacji rowerowej. Bardzo rzadko pojawiają się również takie rozwiązania jak wielofunkcyjne węzły i punkty transportowe czy inteligentne systemy zarządzania transportem miejskim.
Konsekwencją opisanej sytuacji jest m.in. obniżanie się z...

Wykup dostęp do płatnych treści Portalu Komunalnego!

Chcesz mieć dostęp do materiałów Portalu Komunalnego Plus?