W niniejszym materiale omówione zostaną wymagania związane z sankcjami z tytułu popełnienia przestępstw przeciw środowisku w świetle nowej dyrektywy karnej w sprawach środowiskowych. 

W poprzednich numerach „Przeglądu Komunalnego” dokonany został dość szeroki przegląd założeń nowej dyrektywy karnej (Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2024/1203 z 11 kwietnia 2024 r. w sprawie ochrony środowiska poprzez prawo karne i zastępująca dyrektywy 2008/99/WE i 2009/123/WE – Dz. Urz. UE L z 2024 r. poz. 1203). W analizie kończącej te rozważania chciałbym zwrócić uwagę na jeszcze kilka kwestii, poczynając od zawartych w tym akcie pewnych wymagań czy sugestii odnoszących się do oceny i sankcjonowania czynów mających charakter przestępstw przeciw środowisku. 

Karalne podżeganie i pomocnictwo 

Preambuła do dyrektywy zakłada, że powinny podlegać karze także podżeganie do przestępstw oraz pomocnictwo w umyślnym ich popełnianiu. Powinno stanowić przestępstwo – o ile zostało popełnione umyślnie – również usiłowanie popełnienia czynu, którego skutkiem może być śmierć lub poważne uszkodzenie ciała człowieka bądź znaczna szkoda dla środowiska, również jeżeli czyn taki jest uznawany za szczególnie szkodliwy dla środowiska w inny sposób. 

Przewidziano jednakże, odnośnie do usiłowania popełnienia czynu...