Rozwój przemysłu, transportu i innych z nimi związanych gałęzi ma skutki nie tylko pozytywne, pożądane przez człowieka, lecz również skutki negatywne. Należy do nich skażenie środowiska naturalnego, w tym przenikanie produktów ropopochodnych do gleby oraz wód. Rozwiązaniem tej sytuacji są separatory oleju.

Separatory zatrzymują oleje i zanieczyszczenia stałe znajdujące się w ściekach odprowadzanych ze stacji benzynowych, myjni i warsztatów samochodowych, zakładów transportowo-komunikacyjnych oraz wszelkiego rodzaju parkingów. Zanieczyszczenia stałe, takie jak piasek i szlam, oddzielane są od pozostałych ścieków poprzez ich grawitacyjne osiadanie na dnie pierwszej komory – szlamowej. W separatorze właściwym następuje rozdział substancji ciekłej organicznej (paliw, olejów, tłuszczów itp.) od wody dzięki wykorzystaniu różnic gęstości separowanych cieczy lekkich i wody. Oddzielone cząstki oleju unoszą się na powierzchni cieczy, skąd po przekroczeniu dopuszczalnego poziomu powinny być jak najszybciej usunięte. Częstotliwość oczyszczania komory szlamowej zależy od ilości zanieczyszczeń stałych w dopływających ściekach, jednak powinno być to wykonywane nie rzadziej niż raz w roku.
Czyszczenie separatora warto zlecić firmie zewnętrznej, ponieważ samodzielne zajmowanie się tym sprawia dodatkowe problemy. Powstaje odpad niebezpieczny w postaci szlamów zanieczyszczonych związkami ropopochodnymi, a także emulsja olejowa. Odpad niebezpieczny powinien być należ...