Jedną z podstawowych przesłanek niezagrożonego wykonywania działalności gospodarczej, bez względu na jej rodzaj, jest bezpieczeństwo obrotu prawnego. Dzięki temu każdy przedsiębiorca wie, jakie skutki prawne mogą wywołać jego działania lub zachowania organów administracji. Bezpieczeństwo to gwarantuje m.in. art. 2 Konstytucji RP, przewidujący, że ?Rzeczpospolita Polska jest demokratycznym państwem prawnym, urzeczywistniającym zasady sprawiedliwości społecznej?.

Interpretując w praktyce tę normę, podkreśla się, że ?Zasada demokratycznego państwa prawnego, wyrażona w art. 2 Konstytucji RP, a także wywodzona z niej zasada ochrony zaufania obywatela do państwa i do stanowionego przez nie prawa oraz zasady ? ochrony praw nabytych i interesów w toku, proporcjonalności, legalizmu, rzetelnej legislacji czy obowiązku informacyjnego organów, nie wykluczają stanowienia regulacji ograniczających lub znoszących prawa podmiotowe. Nakazują jedynie, aby legislację przeprowadzono z uwzględnieniem ustanowionego zakazu wstecznego działania prawa oraz przestrzegania reguł przyzwoitej legislacji, w tym przestrzegania zasady dostatecznej określoności przepisów prawa, a także ustanawiania odpowiedniej vacatio legis? (wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z 30 listopada 2011 r., sygn. akt III SA/Kr 872/10).

Poważny problem

Z przytoczonego poglądu wynika, że dyrektywa ta jest pewną wskazówk...