Projektowane prawo zmieni dotychczasowy sposób obliczania taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków.

W poprzednim numerze ?Wodociągów-Kanalizacji? (6/2016) w artykule ?Słowo o amortyzacji? przedstawiliśmy problematyczną kwestię niemożności uwzględnienia amortyzacji środków trwałych sfinansowanych z dotacji (w tym ze środków unijnych) w taryfach dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków. Jak wskazał Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 24 lutego 2016 r., koszty amortyzacji środków trwałych, wynikające z inwestycji sfinansowanej, choćby częściowo, w drodze dotacji (tj. bezzwrotnego i nieodpłatnego przysporzenia), jako niepochodzące ze źródeł własnych nie mogą stanowić podstawy do rozliczeń z odbiorcami usług pod postacią taryf (sygn. akt II OSK 178/16). 

Krytyka wyroku NSA przez branżę wod-kan

Przywołane stanowisko zostało niezwykle krytycznie przyjęte przez branżę wodociągowo-kanalizacyjną. Jak wskazywali przedstawiciele przedsiębiorstw wod-kan, konsekwencją wyroku z 24 lutego 2016 r. jest uniemożliwienie utrzymania w należytym stanie środków trwałych nabytych przez przedsiębiorstwa wod-kan przy udziale zewnętrznego finansowania. Mowa tutaj przede wszystkim o środkach pochodzących z funduszy unijnych, które zostały przeznaczone na budowę tysięcy kilometrów sieci wodociągowo-kanalizacyjnych i inny...