Spółki rewitalizacyjne szansą polskich miast?
Ostatecznie ustawa o rewitalizacji weszła w życie 18 listopada, czyli po upływie 14 dni od daty jej ogłoszenia w Dzienniku Ustaw (DzU z 2015 r. poz. 1777). Nie pozostaje zatem nic innego jak tylko odetchnąć z ulgą, bowiem przyjęte w niej rozwiązania stanowią ogromną szansę dla miast i gmin w całej Polsce.
Rewitalizacja nowym zadaniem własnym gminy
Podstawowym założeniem ustawy o rewitalizacji (dalej: u.r.) jest rozszerzenie katalogu zadań własnych gminy. Zgodnie z jej art. 3 ust. 1, ?przygotowanie, koordynowanie i tworzenie warunków do prowadzenia rewitalizacji, a także jej prowadzenie w zakresie właściwości gminy, stanowią jej zadania własne?. Należy przy tym zauważyć, że zadania, o których mowa w art. 3 ust. 1 u.r., nie są zadaniami obowiązkowymi gminy. Wniosek ten wynika z analizy art. 8 u.r., który realizację zadań określonych w art. 3 ust. 1 u.r. uzależnia od ?zamiaru gminy? co do ich wykonywania. Materialnoprawnym wyrazem zamiaru rozpoczęcia procesu rewitalizacji jest uchwała rady gminy wyznaczająca obszar zdegradowany i obszar rewitalizacji. Jej podjęcie następuje z inicjatywy rady gminy albo na wniosek wójta, burmistrza lub prezydenta miasta.
Podniesienie do rangi zadań własnych gminy niesie za sobą daleko idące konsekwencje. Mianowicie gminy uzyskają w ten sposób dostęp do katalogu instrumentów prawnych przewidzianych w Ustawie z 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (t.j. DzU z 2011 r. nr 45, poz. 236). Mowa ...