Nowelizacja ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków z 2017 r. wprowadziła wiele zmian w regulacjach dotyczących rynku wodociągowo-kanalizacyjnego. Jedną z nich było przyznanie organowi regulacyjnemu kompetencji do rozstrzygania sporów pomiędzy przedsiębiorstwami wodociągowo-kanalizacyjnymi a odbiorcami usług.

Przede wszystkim trzeba wskazać, że przedmiotowe uprawnienie nie dotyczy wszelkich sporów pomiędzy przedsiębiorstwami a odbiorcami usług, a jedynie wprost wskazanych w ustawie. Ustawodawca w art. 27e u.z.z.w. przesądził, że do kompetencji organu regulacyjnego należy rozstrzyganie trzech rodzajów sporów. Są to sprawy, w których przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne:

  • odmówiło zawarcia umowy o zaopatrzenie w wodę lub odprowadzanie ścieków,
  • odcięło dostawy wody lub zamknęło przyłącze kanalizacyjne, 
  • odmówiło przyłączenia nieruchomości do sieci osobie ubiegającej się o to przyłączenie.

Odmowa zawarcia umowy o zaopatrzenie w wodę lub odprowadzanie ścieków

Omawiając pierwszy z wymienionych wyżej przypadków, wskazać należy, że zgodnie z art. 6 ust. 2 u.z.z.w. przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne jest zobowiązane do zawarcia umowy o za...