Sposób na bioetanolowy „blend wall: w Polsce”
Stosowanie w Polsce biopaliw w głównej mierze polega na dozowaniu biokomponentów do paliw normatywnych. W przypadku oleju napędowego stosuje się do 7% objętościowo estrów metylowych kwasów tłuszczowych, natomiast w benzynach silnikowych do 5% bioetanolu, czyli odwodnionego alkoholu etylowego, a alternatywę stanowią etery. O ile jednak stosowanie maksymalnie 7-procentowego dodatku biodiesla do oleju napędowego wynika wprost z powszechnie uznawanej europejskiej normy jakościowej (EN 590), o tyle w przypadku benzyn silnikowych zarówno europejska, jak i krajowa norma jakościowa, ale także polskie prawodawstwo, w tym kluczowe w tym zakresie rozporządzenie Ministra Gospodarki w sprawie wymagań jakościowych dla paliw ciekłych, dopuszczają domieszkę do 10% objętościowo bioetanolu.
Optymalny blending
Niestety, praktyka podmiotów paliwowych realizujących Narodowe Cele Wskaźnikowe sprowadza się do stosowania domieszki ?bio? wg standardu E5,
pomimo podkreślanych trudności dotyczących wypełnienia obowiązków NCW z uwagi na ograniczone narzędzia rynkowe. A wszyscy eksperci zgodnym chórem wskazują, że to właśnie blending biokomponentów w paliwach jest najtańszą i optymalną pod względem kosztowym i logistycznym formą wprowadzania paliw alternatywnych na rynek. Przekonane o tym wydaje się również Ministerstwo Energii, które w ramach implementacji do prawodawstwa krajowego przepisu dyrektywy w s...