Spadek cen złomu miał ogromny wpływ na branżę recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji. Pierwsze półrocze było szczególnie trudne, ponieważ doszło do skumulowania się kilku czynników negatywnie wpływających na rynek.

Spadek cen złomu można uznać za jedną z najważniejszych przyczyn osłabienia rentowności stacji demontażu pojazdów, a także całej tzw. branży złomowej. Załamanie cen na początku roku było bardzo dotkliwe ze względu na dynamikę spadku cen oraz ich poziom. Kolejnym ciosem dla branży okazała się informacja o cofnięciu dopłat. Ostatnie kwoty będą wypłacane w 2016 r. w rozliczeniu za 2015 r.

Umowy za bezcen

W świetle wskazanych faktów oraz w wyniku ciągłej, nierównej konkurencji ze strony szarej strefy, właściciele stacji demontażu pojazdów szukają nowych rozwiązań dla swoich przedsiębiorstw. Podejmowano inicjatywy wspólne, takie jak budowa sieci zbierania pojazdów dla podmiotów dokonujących importu samochodów w ilości do 1000 sztuk rocznie. Zapisy art. 11a znowelizowanej ustawy o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji dają prawo do naliczania opłat za gospodarowanie odpadami, aby osiągnąć wymagane poziomy odzysku i recyklingu. Z początku inicjatywa oferowania sieci przez stacje demontażu, które lokalnie podejmowały współpracę była z aprobatą przyjmowana przez branżę importerów samochodów. Niestety, po kilku tygodniach rynek został wypaczony przez umowy oferujące sieć za symboliczną złot...