Opracowanie efektywnej strategii działań komunikacyjnych jest istotnym elementem realizacji lokalnych programów gospodarki odpadami komunalnymi. Wiedza i postawy obywateli dotyczące selektywnej zbiórki odpadów, ich recyklingu oraz bezpiecznego składowania zależą od sposobów informowania i wymiany opinii ze społeczeństwem.

Lokalny program gospodarki odpadami musi uwzględniać stan wiedzy i poziom świadomości ekologicznej obywateli w podstawowych kwestiach dotyczących gospodarki odpadami komunalnymi. Od tego zależy praktyczne rozwiązanie podstawowych problemów, jak odbiór i bezpieczne składowanie odpadów, stopniowe wprowadzanie selektywnej zbiórki oraz tych dotyczących recyklingu. Biorąc pod uwagę bardzo szeroki zakres zadań związanych z wdrożeniem kolejnych etapów programu „odpadowego” w gminie, władze lokalne powinny zwrócić szczególną uwagę na uruchomienie sprawnie działającego systemu komunikowania się ze społeczeństwem. Za jego pośrednictwem możliwe będzie przekazywanie informacji, wymiana opinii oraz kształtowanie pożądanych postaw i zachowań.

Po pierwsze informować

Informacje na temat realizowanego w gminie programu gospodarki odpadami oraz wszelkich decyzji z tym związanych należy za wszelką cenę upowszechniać. Chodzi tu o planowe i systematyczne działania informacyjne adresowane do wybranych środowisk społecznych i grup zawodowych ze szczególnym uwzględnieniem mediów, samorządów pomocniczych, organizacji pozarządow...