Struktura sieci dróg w miastach
Struktura sieci dróg w mieście, stanowi pewną jego charakterystykę i może być jednym z czynników oceny miasta z punktu widzenia sprawności transportu, dostępności komunikacyjnej, pracy przewozowej, a także warunków życia mieszkańców, ładu przestrzennego oraz innych czynników. Dlatego też warto podjąć zarówno badania, jak i próby oceny tego układu oraz poszukiwać relacji zachodzących pomiędzy tym układem a różnymi innymi czynnikami charakteryzującymi miasto.
Struktura sieci dróg jest tworzona (budowana) w oparciu o zapisy stosownych aktów prawnych (szczególnie ustawy o drogach publicznych), ale także innych, które są ustanawiane w wyniku np. potraktowania drogi (ulicy) jako budowli inżynierskiej lub nadania ulicy ważnej roli, jaką jest przyjęty system informacji adresowej. Obecnie jednym z aktów o zasadniczym znaczeniu dla struktury sieci dróg jest rozporządzenie z 1999 r. w sprawie warunków, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie.
Wszystkie drogi w kraju podzielone są na drogi publiczne oraz drogi niepubliczne. Przez drogi publiczne rozumie się takie, które są dostępne każdemu, do których właściciele przyległych realności mają prawo frontu i które nie mogą być stale zamknięte, a ich zamykanie nie może nastąpić bez pertraktacji z właścicielami sąsiednich realności. Prawo frontu w terenie zabudowanym obejmuje: prawo światła, okapu, dostępności i dojazdu oraz prowadzenia przewodów i budowy. Wszelka działalność administracyjno-techniczna na d...
Struktura sieci dróg jest tworzona (budowana) w oparciu o zapisy stosownych aktów prawnych (szczególnie ustawy o drogach publicznych), ale także innych, które są ustanawiane w wyniku np. potraktowania drogi (ulicy) jako budowli inżynierskiej lub nadania ulicy ważnej roli, jaką jest przyjęty system informacji adresowej. Obecnie jednym z aktów o zasadniczym znaczeniu dla struktury sieci dróg jest rozporządzenie z 1999 r. w sprawie warunków, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie.
Wszystkie drogi w kraju podzielone są na drogi publiczne oraz drogi niepubliczne. Przez drogi publiczne rozumie się takie, które są dostępne każdemu, do których właściciele przyległych realności mają prawo frontu i które nie mogą być stale zamknięte, a ich zamykanie nie może nastąpić bez pertraktacji z właścicielami sąsiednich realności. Prawo frontu w terenie zabudowanym obejmuje: prawo światła, okapu, dostępności i dojazdu oraz prowadzenia przewodów i budowy. Wszelka działalność administracyjno-techniczna na d...