Czy człowiek zastanawia się, ile niepotrzebnego sprzętu zalega w jego szafie lub na strychu? Często kupuje nowe urządzenia, a stare odkłada gdzieś z myślą, że mogą się jeszcze przydać. I tak kolejnych egzemplarzy przybywa, a wysłużone tkwią nieużywane w szafach. Potem w ferworze porządków trafiają zwykle do pojemników na odpady komunalne.
Aby uświadomić mieszkańcom Polski, jak wiele zużytego i niepotrzebnego sprzętu posiadają w domach oraz przypomnieć, jak należy z nimi postępować, Europejska Platforma Recyklingu Polska Organizacja Odzysku Sprzętu Elektrycznego i Elektronicznego wraz z Uniwersytetem Badań nad Środowiskiem Przyrodniczym Uniwersytetu Warszawskiego zorganizowała ogólnopolski konkurs „Drugie życie Elektrośmieci”. Program skierowany jest to uczniów szkół podstawowych, gimnazjów oraz szkół ponadgimnazjalnych i w takich właśnie trzech kategoriach rywalizują zespoły z całej Polski o nagrodę GrandPrix Europejskiej Platformy Recyklingu. Do konkursu przystąpiło ponad 800 uczniów z 93 szkół. Organizatorzy mają nadzieję, że dzięki zaangażowaniu młodych ludzi wielu starszych mieszkańców zdobędzie wiedzę na temat, jak postępować ze starą lodówką czy zużytą świetlówką.
Szkoły reprezentowane są przez zespoły konkursowe, a ich zadaniem jest wypełnienie czterech etapów konkursu. Za każdy z nich będę mogły uzyskać określoną ilość punktów, a ich suma pozwoli wyłonić zwycięzców.
Pierwszy etap pn. „Rozgrzewka” polegał na powołaniu zespołów uczniowskich, opracowaniu przez nich zasad wspólnej współpracy i na rozpowszechnieniu informacji o konkursie na terenie szkół. Drugi etap wymagał od uczestników ogromnego zaangażowania. Ich zadaniem było zebranie informacji na temat ZSEE oraz zasad postępowania z nim, przygotowanie prezentacji i posterów na ten temat oraz przeprowadzenie apelu w szkole i przekazania wszystkich zebranych dotąd informacji. Najciekawszą częścią tego etapu było sporządzenie ankiet dotyczących ilości posiadanego sprzętu i wiedzy na jego temat wśród mieszkańców z okolicy. Każdy z zespołów indywidualnie przygotowywał ankiety. Wynika z nich, że jeszcze wielu nie zdaje sobie sprawy z problemu i nie posiada wiedzy na temat ZSEE. Sposobem na rozstrzygnięcie tego problemu może być trzeci etap „W poszukiwaniu rozwiązań”. Zadaniem zespołów było przygotowanie mapki w wersji elektronicznej i papierowej przedstawiającej lokalizację punktów zbiórki zużytego sprzętu w swoim regionie, oraz stworzenie projektu promocji wśród społeczności lokalnej wiedzy o elektrośmieciach. Kolejnym etapem, który potrwa do 10 listopada br., będzie wdrożenie opracowanych projektów, zorganizowanie we współpracy z gminą „Szkolnego Dnia Zbiórki ZSEE”. Najważniejsza część tej rundy to przeprowadzenie ankiety weryfikującej skuteczność podjętych działań. Jej wyniki będą sprawdzianem nie tylko dla mieszkańców, ale przede wszystkim dla zespołów, ukazując, czy poradziły sobie w roli edukatorów społeczeństwa. Ale tak naprawdę prawdziwym egzaminem będzie życie, a w szczególności to, czy wiedza przełoży się na praktykę.


(ak)