Szczegół w ogóle
Marek Kundegórski
Grontmij, Poznań
doc. dr Lidia Sieja
Instytut Ekologii Terenów Uprzemysłowionych, Katowice
Obowiązek tworzenia przez gminy związków międzygminnych w celu prowadzenia wspólnej gospodarki odpadami komunalnymi niewątpliwie przyspieszy proces budowy systemowych, kompleksowych, regionalnych rozwiązań. Dotyczy to głównie spraw związanych z organizacją, zarządzaniem i eksploatacją ponadgminnych obiektów gospodarki odpadami, które w strategii krajowej, a także poszczególnych województw stanowią kluczowy element systemu.
Wiadomo, że gminy nie są w stanie samodzielnie budować i eksploatować kosztownych instalacji, którym stawia się coraz wyższe wymagania techniczne i środowiskowe. Te działania ze znacznie lepszym skutkiem realizować powinny związki międzygminne. Nie zwalnia to natomiast gmin z szeregu innych obowiązków, takich jak organizacja i rozwój selektywnego zbierania odpadów, wydawanie zezwoleń na odbieranie odpadów, prowadzenie rejestru umów, ewidencji odpadów, sprawozdawczość itd. Tak więc w tym zakresie planowanie działań i sprawozdania z ich wykonania byłyby na szczeblu gminy nieodzowne i mogłyby stanowić wkład do międzygminnego planu gospodarki odpadami.
Reasumując, planowanie gospodarki odpadami na trzech poziomach, tj. krajowym, wojewódzkim i międzygminnym, jest wystarczające w kontekście funkcjonowania kompleksowej gospodarki odpadami w ujęciu regionalnym.
Określone elementy tego planowania powinny pozostać przy samorządach gminnych, a jego wymagany zakres może zostać ujęty w przewidywanej nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
Edward Trojanowski
sekretarz generalny ZGW RP
Projekt ustawy o gospodarce odpadami w wersji przedstawionej Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego do zaopiniowania przez Ministerstwo Środowiska nie uzyskał akceptacji środowiska samorządowego. Strona samorządowa powołała zespół, który zaproponował zasadnicze zmiany, szczególnie w odniesieniu do odpadów komunalnych.
Z nieoficjalnych informacji wiadomo, że powołany zespół międzyresortowy w październiku br. zaproponuje nowe podejście do problematyki odpadów. Opierać się ono będzie na przekazaniu większych kompetencji i obowiązków samorządom. Samorządy zatroskane stanem środowiska są żywotnie zainteresowane takim podejściem.
Powiedzieli dla „Przeglądu Komunalnego”:
Janusz Mikuła, podsekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego
Może się okazać, że nie będzie ani planów powiatowych, ani gminnych. Nie będzie wtedy sytuacji, że w nieskończoność przeciąga się ich tworzenie – są jeszcze przecież gminy, które nie mają opracowanych planów, nie wspominając o regulaminach utrzymania porządku i czystości.
(fragment wywiadu zamieszczonego w PK 8/2008).
Bernard Błaszczyk, podsekretarz stanu w Ministerstwie Środowiska
Rozważamy odejście od obowiązku opracowywania powiatowych i gminnych planów. Pozostalibyśmy wówczas przy planowaniu na szczeblu wojewódzkim i ewentualnie dla regionów gospodarki odpadami. Niewątpliwą zaletą takiego rozwiązania byłoby zmniejszenie obciążenia administracji publicznej w zakresie przygotowania i opiniowania projektów planów oraz przygotowania sprawozdań z ich realizacji. Jednak plany wojewódzkie musiałyby być na tyle szczegółowe, aby w oparciu o nie możliwe było zorganizowanie gospodarki odpadami w gminie.
(fragment wywiadu zamieszczonego w PK 9/2008).