Ministerstwo Infrastruktury w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów RP zamieściło założenia dotyczące nowelizacji Ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę oraz zbiorowym odprowadzaniu ścieków. Proponowanych zmian jest wiele. O komentarz do ministerialnego projektu zmian w prawie taryfowym poprosiliśmy mec. Łukasza Ciszewskiego, radcę prawnego z Kancelarii Radców Prawnych Zygmunt Jerzmanowski i Wspólnicy. Oto, co nam powiedział.
  Nie znamy jeszcze treści projektu ustawy nowelizującej ustawę z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (dalej u.z.z.w.), zatem trzeba zastrzec, że komentujemy tylko opublikowane, ogólne założenia ministerialne. Nie wiemy na przykład, czy taryfy miałyby obowiązywać rok, co postulowała branża i samorządy, czy tak jak jest to teraz, trzy lata. Przesądzenie choćby tej kwestii wpłynie na ocenę wielu rozwiązań zaprezentowanej koncepcji. Generalnie wydaje się, że jest to próba pogodzenia wody z ogniem, czyli ponownego przekazania kompetencji taryfowych do gmin z zachowaniem roli strażnika interesów odbiorców usług przez Wody Polskie. W praktyce, bez dogłębnego przemyślenia poszczególnych rozwiązań, może to jednak wywołać spore turbulencje.

15-procentowy próg ingerencji

Przede wszystkim (choć komunikat ministerstwa nie jest tu w 100% precyzyjny) należy zauważyć, iż ingerencja Wód Polskich w proces taryfikacji będzie następowa...