Przewóz elementów konstrukcyjnych, stanowiących części elektrowni wiatrowych, jest nieodzownym elementem, związanym z procesem technologicznym ich budowy. Zagadnienie to obejmuje nie tylko kwestie optymalnego wyboru środków i technologii transportu, ale także szereg własności, zdeterminowanych przez dane środki transportu.

Wiele lądowych dróg krajowych charakteryzuje się nieodpowiednimi parametrami technicznymi, uniemożliwiającymi w efekcie swobodny transport elementów o długości nierzadko powyżej 40 m i masach przekraczających 60 t. Zbyt małe szerokości tych dróg, małe dopuszczalne obciążenia na osie, niewystarczające wysokości wiaduktów, za nisko umieszczona trakcja elektryczna, stanowiąca utrudnienie na przejazdach kolejowych, powodują niewątpliwe ograniczenia, którym należy sprostać podczas organizacji przejazdu drogowego.

Określenie zagadnienia

Organizacja przewozu elementów elektrowni wiatrowych na miejsce ich montażu stanowi - z uwagi na masę i gabaryty poszczególnych części - zagadnienie wymagające szczególnej uwagi, zwłaszcza w warunkach krajowych.
Typowa elektrownia wiatrowa składa się z kilkunastu elementów. Zarówno masy, które dochodzą nawet do 60 t, jak i wymiary zewnętrzne: długość, szerokość czy wysokość, przekraczają często wszelkie dopuszczalne w transporcie lądowym wielkości. Płaty wirnika mogą osiągać długość do 66 m (np. dla elektrowni Enercon E-112), szerokość transformatora: 6-10 m, a średnice wież 3...