Trudności finansowe związane z odpadami niebezpiecznymi
W obliczu coraz większych problemów finansowych związanych z usuwaniem odpadów niebezpiecznych polskie gminy domagają się pilnej rewizji ustawy o odpadach.
W 2019 roku do ustawy o odpadach1 wprowadzono artykuł 26a, który kładzie na samorządach ciężar usuwania tego typu odpadów, co przekłada się na istotny koszt obciążający budżety gmin. Ta sytuacja wywołała gorącą debatę na temat potrzeby zmiany obecnej legislacji, podnosząc kluczowe kwestie finansowe i odpowiedzialności.
Artykuł 26a
Nagłe wyzwanie finansowe, przed którym stoją polskie gminy, związane z usuwaniem odpadów niebezpiecznych, stało się źródłem gorącej dyskusji na tle prawnym. Artykuł 26a, wprowadzony w 2019 roku, nałożył na samorządy obowiązek radzenia sobie z tym problemem, przynosząc znaczne koszty, które wielu uważa za nieuzasadnione. To wywołało potrzebę pilnej rewizji obecnej legislacji.
Przedstawiciele gmin podkreślają, że napotykają na szczególne trudności, gdy odpady niebezpieczne trafiają na ich teren w wyniku przestępczej działalności. Gmina zostaje zobowiązana do natychmiastowego usuwania tych odpadów bez gwarancji zwrotu kosztów, co staje się ciężarem finansowym, z którym wiele samorządów nie może sobie poradzić.
Olga Goitowska z Unii Metropolii Polskich, reprezentująca gdański samorząd, wyjaśnia, że gminy często muszą pon...