Trybunał Konstytucyjny 28 listopada 2013 r. wydał wyrok (sygn. akt K 17/12)1 w sprawie zgodności z konstytucją kluczowych przepisów dotyczących ?rewolucji śmieciowej?, w tym konstrukcji opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

Większość z przepisów została uznana za spełniające kryteria konstytucyjne, część jednak zakwestionowano. Mowa tu o braku określenia w ustawie o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (u.c.p.g.)2 maksymalnych stawek opłat za gospodarowanie odpadami, nieprecyzyjnego upoważnienia rady gminy do przyznawania zwolnień przedmiotowych, jak i dopłat.

Przetarg

W punkcie I.1 wyroku Trybunał Konstytucyjny stwierdził, że art. 6d ust. 1 i art. 6e u.c.p.g. są zgodne z art. 2 oraz z art. 16 ust. 2 zdanie drugie, w związku z art. 166 ust. 1 konstytucji.

Artykuł 6d stanowi, że wójt, burmistrz lub prezydent miasta jest zobowiązany zorganizować przetarg na odbieranie odpadów komunalnych albo przetarg na odbieranie i zagospodarowanie tych odpadów od właścicieli nieruchomości, o których mowa w art. 6c. Z kolei art. 6e głosi, że spółki z udziałem gminy mogą odbierać odpady komunalne od właścicieli nieruchomości, na zlecenie gminy w przypadku, gdy zostały wybrane w drodze przetargu, o którym mowa w art. 6d ust. 1.

Zdaniem grupy posłów, którzy kwestionowali powyższe przepisy, sposób, w jaki zmieniono cały system zarządzania odpadami, przypi...