Kształtowanie polityki informacyjnej samorządu to zadanie złożone, wymagające planowania strategicznego i – co się z tym wiąże – monitoringu najważniejszych czynników społecznych bezpośrednio wpływających na kierunki i sposób realizacji działalności informacyjnej.

Planowanie i wdrożenie efektywnego programu działalności informacyjnej samorządu lokalnego wiąże się z koniecznością prowadzenia systematycznego „monitoringu” najważniejszych czynników społecznych, od których zależy sposób realizacji poszczególnych działań komunikacyjnych. Charakterystyka i zakres zmian występujących w społeczeństwie obejmuje m.in. demografię (wiek, płeć, poziom dochodów, zawód i wykształcenie, poziom migracji wewnętrznej i zewnętrznej itp.) oraz czynniki kulturowe (systemy wartości, postawy, zachowania z tym związane) i ekonomiczne (w tym przede wszystkim rynek pracy i zmiany w nim zachodzące oraz strukturę dochodów mieszkańców). To, jakie elementy otoczenia społecznego będziemy poddawać analizie, przystępując do opracowania programu informacyjnego np. gminy, zależy od rzeczywistych potrzeb danego samorządu i jego możliwości finansowych. Wiele danych na temat demograficznych cech konkretnej populacji miasta lub gminy znajduje się np. w informatorium Urzędów Statystycznych lub w oficjalnych publikacjach Głównego Urzędu Statystycznego (roczniki statystyczne GUS). Ułatwia to zebranie potrzebnych informacji bez konieczności prowadzenia kosztownych badań empiry...