Unikanie wygaśnięcia decyzji w gospodarce odpadami
Lipcowa nowela odpadowa nałożyła obowiązek aktualizacji zezwoleń na zbieranie lub przetwarzanie odpadów. Podobny obowiązek dotyczy także prowadzących instalacje, dla których przed 5 września 2018 r. wydano pozwolenie zintegrowane uwzględniające zbieranie lub przetwarzanie odpadów. Co istotne, niezłożenie wniosku o zmianę zezwolenia lub pozwolenia jest zagrożone sankcją w postaci jego wygaśnięcia.
Ostatnie zmiany uwarunkowań prawnych w zakresie gospodarowania odpadami, a w szczególności Ustawa z 20 lipca 2018 r. o zmianie ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw (DzU z 2018 r. poz. 1592; dalej: nowela odpadowa), istotnie zaostrzają wymagania wobec firm zajmujących się zbieraniem i przetwarzaniem odpadów. Mowa tutaj m.in. o obowiązku wprowadzenia monitoringu wizyjnego w miejscu magazynowania lub składowania odpadów, obowiązku uzyskania tzw. operatów przeciwpożarowych, a także o wymogu ustanowienia zabezpieczenia roszczeń. Ponadto od 5 września 2018 r. podmiot prowadzący działalność w oparciu o umowę dzierżawy lub umowę użytkowania nie może otrzymać nowego zezwolenia, o ile wyżej wymienione umowy nie będą sporządzone w formie aktu notarialnego, zawierającego stosowne oświadczenia.
Kluczowy obowiązek wynikający z noweli odpadowej sprowadza się do konieczności złożenia wniosku o zmianę zezwolenia na zbieranie lub przetwarzanie odpadów. Podobny obowiązek dotyczy także prowadzących instalacje, dla których przed 5 września 2018 r. wyda...