W poprzednim artykule omówione zostały założenia do zmian w Ustawie z 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (DzU z 2013 r. poz. 627, z późn. zm.), związane z ochroną zieleni oraz krajobrazu. Drugą istotną grupą proponowanych zmian są te dotyczące zakresu przedmiotowego obowiązku uzyskania zezwolenia na usunięcie drzew lub krzewów.

W artykule 83 ust. 6 ustawy o ochronie przyrody określone zostały przypadki, w których konieczność taka nie występuje. Ich właściwe zastosowanie w praktyce nie jest łatwe. W związku z tym w założeniach do projektu zmian w ustawie o ochronie przyrody, oprócz zastąpienia w art. 83 ust. 4 pkt 6 ustawy o ochronie przyrody dotychczasowego kryterium wiekowego drzew ich minimalnymi obwodami (o czym była mowa w poprzednim artykule), przewidziano także nowe zwolnienia, które dotychczas nie występowały.

Zwolnienia z obowiązku

Propozycje te związane są ze zwolnieniem z obowiązku uzyskania zezwolenia na usunięcie drzew usuwanych z obszaru parku narodowego lub rezerwatu przyrody nieobjętego ochroną krajobrazową bądź usuwanych na podstawie zezwoleń wydawanych na podstawie art. 15 ust. 3-5 ustawy o ochronie przyrody (przewidują możliwość wprowadzenia odstępstw od zakazów obowiązujących na terenie parków narodowych oraz rezerwatów przyrody). W propozycji tej częściowo zrozumiałe jest zwolnienie z obowiązku uzyskania zezwolenia dotyczącego drzew usuwanych na podstawie d...