Uwagi KIB do projektu zmiany ustawy akcyzowej
Rząd przedstawił projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej, która zakłada modyfikację zapisów ustawy o podatku akcyzowym. Celem propozycji jest rezygnacja – z dniem 1 maja 2011 r. – ze stosowanych obecnie obniżonych stawek akcyzy dla paliw silnikowych zawierających powyżej 2% biokomponentów oraz biokomponentów stanowiących samoistne paliwa (B100).
W uzasadnieniu do projektu podano, iż Komisja Europejska poinformowała, że notyfikowany program pomocowy nie zostanie przedłużony, chyba że zebrane przez polskie władze dane dowiodą, iż jest on konieczny w rozumieniu wytycznych wspólnotowych w sprawie pomocy państwa dla ochrony środowiska. Zdaniem KIB, mając taką możliwość, Polska powinna utrzymać ulgi dla biopaliw, a więc paliw zawierających powyżej 5% objętościowo biokomponentów i biopaliw stanowiących samoistne paliwo.
Krajowa Izba Biopaliw w uwagach przesłanych w ramach konsultacji projektu zmian do ustawy zwróciła uwagę na to, iż stosowanie bioestru chroni środowisko naturalne m.in. poprzez znaczne obniżenie emisji szkodliwych substancji i gazów cieplarnianych, zarówno podczas procesu produkcji paliwa, jak i jego użytkowania. Przy średnim spalaniu 10 litrów na 100 km estru stanowiącego samoistne paliwo (B100), na dystansie 100 km emisja CO2 zmniejszy się o 13,09 kg.
Na rynku dostępny jest również olej napędowy B20, obowiązują wymagania jakościowe dla biopaliwa zawierającego od 70% do 85% bioetanolu. Ponadto w Ministerstwie Gospodarki rozpoczęto prace nad możliwością wprowadzenia na rynek paliw ciekłych z zawartością do 10% bioetanolu w benzynie i do 7% estrów metylowych w oleju napędowym.
Faktem jest natomiast to, iż obowiązująca ulga dla paliw silnikowych zawierających biokomponenty w obecnej formie, zdaniem KIB, nie zdała egzaminu Co więcej, system promocji rynku za pomocą ulg akcyzowych w obecnym kształcie generował nieuzasadnione koszty dla budżetu (zmniejszenie wpływów podatkowych), co, niestety, nie zostało zrekompensowane przez wpływy podatkowe pochodzące od wytwórców biokomponentów i przetwórców biomasy. Powodem tego jest brak konsekwencji ustawodawcy w tworzeniu przepisów, które przestałyby w sposób jawny dyskryminować wytwórców krajowych wobec dostawców biokomponentów z zagranicy. W efekcie większość biopaliw wprowadzanych na rynek pochodzi z importu.
Mając powyższe na uwadze, Krajowa Izba Biopaliw proponuje w ustawie o podatku akcyzowym podnieść próg zawartości biokomponentów w paliwach z 2% do 5%, pozostawiając ulgi na dotychczasowym poziomie, a także zachować stawkę akcyz dla biokomponentów stanowiących samoistne paliwa na obecnym poziomie, tj. 10 zł za 1000 litrów. Tym samym promowano by nadal biopaliwa, których korzystny wpływ na środowisko jest największy, co zapewne umożliwiłoby przeprowadzenie skutecznej notyfikacji przez Komisją Europejską.
Należy również zauważyć, iż rządowe propozycje zawarte w przedstawionym projekcie są sprzeczne z przyjętym przez Radę Ministrów „Wieloletnim programem promocji biopaliw lub innych paliw odnawialnych na lata 2008-2014”.
Celem programu jest wzrost udziału biopaliw ciekłych zużywanych w transporcie. Dla właściwego funkcjonowania rynku biokomponentów i biopaliw niezbędny jest skuteczny mechanizm wsparcia, obejmujący m.in. stabilny system ulg i zwolnień akcyzowych oraz inne formy pomocy publicznej i promocji użycia biopaliw. Trzeba podkreślić, że wszelkie bariery rozwoju rynku biokomponentów i biopaliw ciekłych powinny być skutecznie usuwane w związku z korzyściami, jakie rozwój ten przynosi, dotyczącymi zwiększenia bezpieczeństwa energetycznego, wzrostu zatrudnienia oraz poprawy stanu środowiska w drodze redukcji emisji zanieczyszczeń, w tym szczególnie dwutlenku węgla.