Krajowa Izba Biopaliw przedłożyła uwagi do propozycji rozporządzenia w sprawie poziomów Narodowych Celów Wskaźnikowych na lata 2011-2016, informując resort gospodarki, iż w kwestiach wysokości NCW na kolejne lata KIB popiera w pełni zapisy rozporządzenia w treści skierowanej do konsultacji. Szereg uwag merytorycznych przedstawionych przez Izbę odnosiło się do treści uzasadnienia, jakie zostało przygotowane jako załącznik do projektu rozporządzenia.
KIB nie podziela entuzjazmu resortu, iż samo wejście w życie rozporządzenia wpłynie w istotny sposób na rozwój działalności gospodarczej w zakresie wytwarzania i magazynowania biokomponentów w Polsce, czyli tej z form gospodarowania, która w największym stopniu może się przyczynić do wzrostu dochodów państwa z tytułu wpłacanych podatków.
Co więcej, Izba jednoznacznie potwierdza, iż w przypadku braku pilnego wprowadzenia postulowanych przez branżę zmian w ustawie o biokomponentach i biopaliwach oraz systemie wsparcia dla biopaliw – wejście w życie omawianego rozporządzenia, podwyższającego obowiązkowe poziomy stosowania NCW w latach 2011-1016, doprowadzi do jeszcze większego uzależnienia kraju od importu biokomponentów.
Izba nie podziela również stanowiska prezentowanego przez resort gospodarki, w myśl którego wprowadzenie rozporządzenia musi w sposób jednoznaczny spowodować zmniejszenie wpływów do budżetu. Należy pamiętać, iż intencją ustawodawcy podczas prac nad Ustawą z 25 sierpnia 2006 r. o biokomponentach i biopaliwach było zapewnienie, iż realizacja celów ustawy będzie neutralna dla budżetu państwa lub wręcz przyniesie wymierne korzyści finansowe z tytułu wzrostu podatków. Szacowano wówczas, iż w sytuacji, w której wykonanie NCW realizowane byłoby w oparciu o krajowy surowiec przetwarzany następnie przez przedsiębiorców działających na terytorium RP, zwiększone wpływy budżetowe z tytułu podatków CIT i PIT oraz VAT przewyższałyby ograniczenie wpływów do budżetu ze stosowanych ulg dla biokomponentów i biopaliw zawartych w paliwach. Ponadto źródłem dodatkowych dochodów są podatki płacone na etapie inwestycji w sektorze przetwórczym oraz wytwórczym, których wielkość szacowana jest na ponad 2 mld złotych.
Dlatego też w celu zminimalizowania finansowego wpływu omawianych regulacji prawnych na sektor finansów publicznych w perspektywie do 2020 r. Krajowa Izba Biopaliw postuluje możliwie najszybsze rozpoczęcie przez resort gospodarki konsultacji założeń do zmian w ustawie o biokomponentach i biopaliwach. Postulowane zmiany winny zmierzać m.in. w kierunku zwiększenia konkurencyjności. jak również zniesienia wszelkich barier oraz ograniczeń w funkcjonowaniu krajowych wytwórców względem podmiotów zagranicznych.
Tak rozumiane zmiany doprowadzą do bardziej efektywnej – z punktu widzenia budżetu państwa – realizacji obowiązków, jakie nakłada na nasz kraj dyrektywa 2009/28/WE.
Krajowa Izba Biopaliw nie może się również zgodzić się rozumowaniem, że wprowadzenie w życie rozporządzenia w sposób automatyczny doprowadzi do aktywizacji terenów wiejskich i w sposób istotny wpłynie na intensyfikację produkcji rolnej. Analiza dotychczasowego funkcjonowania systemu pokazuje, iż zwiększone zapotrzebowanie na biokomponenty ze strony krajowego przemysłu paliwowego nie prowadzi do pożądanego wpływu na szersze wykorzystanie biomasy produkcji krajowej. Dzieje się tak dlatego, że większość zapotrzebowania na biokomponenty jest zaspokajana za pośrednictwem zakupów poza granicami kraju.
 
 
Tomasz Pańczyszyn,
KIB