Uznanie podstaw wymierzania kar pieniężnych za usuwanie drzew bez zezwolenia za sprzeczne z konstytucją
Jak wspomniano w sierpniowym wydaniu ?Zieleni Miejskiej? Trybunał Konstytucyjny w swoim wyroku z 1 lipca 2014 r., sygn. akt SK 6/12 wskazał, że art. 88 ust. 1 pkt 2 i art. 89 ust. 1 ustawy o ochronie przyrody wskutek tego, że nakładają obowiązek zarządzenia przez właściwy organ administracyjnej kary pieniężnej za usunięcie drzewa bez wymaganego zezwolenia w sztywno określonej wysokości, bez względu na okoliczność takiego czynu ? nie są zgodne z art. 64 ust. 1 i 3 w związku z art. 31 ust. 3 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej.
Sądy administracyjne
Problem ten był już oceniany przez sądy administracyjne. W związku z tym warto przytoczyć ich poglądy, gdyż mogą one determinować sposób zachowania organów administracji prowadzących postępowanie w sprawie wymierzenia kar pieniężnych za usunięcie drzew bez zezwolenia. Niestety, jak to często bywa, poglądy reprezentowane w interesującym nas zakresie nie są jednolite. Przedstawiciele jednej grupy uznają, że w myśl art. 190 ust. 1 i 3 Konstytucji RP, orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego mają moc powszechnie obowiązującą i są ostateczne, zaś wchodzą w życie z dniem ogłoszenia, chyba że Trybunał Konstytucyjny określi inny termin utraty mocy obowiązującej aktu normatywnego.
W omawianym wyroku wskazano, że wymienione przepisy tracą moc obowiązującą wraz z upływem 18 miesięcy od chwili ogłoszenia wyroku w Dzienniku Ustaw Rzeczpospolitej Polskiej, tj. od 14 lipca 2014 r. (DzU z 2014 r., ...