Walka o aglomeracje i unijne pieniądze
Koniec 2020 r. zbliża się nieubłagalnie, a wraz z nim ostateczny termin podjęcia przez rady gmin uchwał w sprawie wyznaczenia aglomeracji. Nawał pracy oraz stres udziela się zarówno gminom, jak i zarządom zlewni.
Przystępując do Unii Europejskiej, Polska zobowiązała się do wdrożenia prawa wspólnotowego, w tym dyrektywy Rady 91/271/ EWG dotyczącej oczyszczania ścieków komunalnych. Zgodnie z postanowieniami Traktatu akcesyjnego wymagania wynikające z tej dyrektywy miały zostać w pełni spełnione do końca 2015 r. Jednak w trakcie implementacji przepisów oraz kontroli wypełniania przez aglomeracje owych postanowień popełniono błędy, za które teraz możemy ponieść konsekwencje. Zgodnie z uzasadnioną opinią wydaną przez Komisję Europejską 14 maja 2020 r., Polska uchybiła zobowiązaniom ciążącym na niej na mocy art. 3, 4, 5, 10, 15 i sekcji A, B, D załącznika I dyrektywy Rady 91/271/EWG poprzez: a) niezapewnienie, aby 1183 aglomeracje były wyposażone w system zbierania ścieków komunalnych albo indywidualne lub inne właściwe systemy zbierania, kt&o...