Terminy wskazane w tytule dla wielu osób nie są już zupełną nowością. Trudno jednak mówić o ich powszechnej znajomości w społeczeństwie, także wśród przedsiębiorców prowadzących działalność wpływającą na stan środowiska czy służącą realizacji celów ochrony środowiska.

Od niedawna terminy te zyskują swój walor prawny, będąc przedmiotem odpowiednich regulacji, z zasady najpierw na szczeblu unijnym, ale stopniowo wymagania z nimi związane wdrażane są również do prawa państw członkowskich. Wydaje się, że ich znaczenie będzie wzrastać i stąd warto spojrzeć na regulacje prawne tych zagadnień dotyczące.

CSR

Dla porządku najpierw należałoby wyjaśnić powołane pojęcia, odwołując się w szczególności do regulacji prawnych ich dotyczących. Chronologicznie rzecz biorąc, najstarsze jest pojęcie „społecznej odpowiedzialności biznesu” (CSR – Corporate Social Responsibility), funkcjonujące w świadomości już od blisko trzydziestu lat. CSR to taka strategia zarządzania, poprzez realizację której przedsiębiorstwa dobrowolnie w swoich działaniach uwzględniają interesy społeczne, aspekty środowiskowe, a także relacje z różnymi grupami interesariuszy, w szczególności z pracownikami. 

Przedsiębiorca społecznie odpowiedzialny inwestuje w zasoby ludzkie, w och...