Samochody stanowią nieodłączny element życia współczesnego człowieka. Rozwój przemysłu oraz zaplecza techniczno-technologicznego pociąga za sobą ciągły wzrost ich produkcji.
Szacuje się (na podstawie danych GUS), że w Polsce jest ok. 16 mln zarejestrowanych aut osobowych oraz ponad 2,5 mln pojazdów ciężarowych1. Eksploatacja samochodów stanowi przyczynę powstawania dużych ilości odpadów niebezpiecznych podczas naprawy zużytych części w trakcie różnego rodzaju remontów w zakładach blacharsko-lakierniczych, a także w czasie rutynowych przeglądów serwisowych w tzw. stacjach kontroli pojazdów. Wymienione zakłady powinny przestrzegać przepisów Ochrony Środowiska w celu zminimalizowania ryzyka przedostania się substancji niebezpiecznych do środowiska naturalnego.
W Polsce istnieje kilka tysięcy warsztatów samochodowych, jednak tylko nieliczne z nich prowadzone są zgodnie z wymogami Prawa ochrony środowiska. W ramach działań proekologicznych każdy nowoczesny warsztat powinien być wyposażony w separatory służące do oczyszczania ścieków technologicznych, myjki do czyszczenia podzespołów z obiegiem zmkniętym oraz pojemniki do gromadzenia odpadów olejowych, co zapewni ich właściwą selekcję, dzięki czemu możliwy będzie ich odzysk bądź recykling. Miejsca magazynowania odpadów niebezpiecznych powinny posiadać szczelną utwardzoną powierzchnię...