Wizja rozwoju biopaliw transportowych w Unii Europejskiej
Europejska Platforma Technologiczna „Biopaliwa”
Wraz ze wzrostem obaw o bezpieczeństwo energetyczne Europy i rosnącą emisję CO2 w sektorze transportowym biopaliwa stają się coraz ważniejszym priorytetem w polityce energetycznej i naukowej Unii Europejskiej.
Obawy te pociągają za sobą coraz szersze działania Komisji Europejskiej zarówno w zakresie stanowienia i egzekucji prawa, jak i formułowania priorytetów badań naukowych.
Wydawało się, że dyrektywa UE o promocji zielonej energii elektrycznej (2001/77/EC), obudowana silniejszymi sankcjami za jej niewypełnienie, stworzy zdecydowanie większe priorytety na rzecz wykorzystania biopaliw stałych i biogazu w elektroenergetyce, niż przyjęta dwa lata później dyrektywa o promocji biopaliw płynnych (łącznie z biogazem) w transporcie (2003/30/EC).
Okazało się jednak, że Komisja Europejska stanowczo rozlicza kraje członkowskie z postępów w pierwszym etapie wdrażania dyrektywy „biopaliwowej”. W stosunku do kilkunastu z nich (w tym Polski) wszczęła nawet postępowanie z powodu opóźnień w jej wdrażaniu.
Rysunek przedstawia, w jakim procencie udało się krajom unijnym wypełnić zobowiązanie przyjęte na 2005 r. – 2% udziału biopaliw w bilansie zużycia paliw transportowych. Niestety zostało ono wykonane zaledwie w ok. 1,2%, co stawia także pod znakiem zapytania cel zasadniczy na 2010 r. – osiągnięcia 5,75% udziału biopaliw.
Wyzwanie stojące przed europejskim sektorem ...
Wraz ze wzrostem obaw o bezpieczeństwo energetyczne Europy i rosnącą emisję CO2 w sektorze transportowym biopaliwa stają się coraz ważniejszym priorytetem w polityce energetycznej i naukowej Unii Europejskiej.
Obawy te pociągają za sobą coraz szersze działania Komisji Europejskiej zarówno w zakresie stanowienia i egzekucji prawa, jak i formułowania priorytetów badań naukowych.
Wydawało się, że dyrektywa UE o promocji zielonej energii elektrycznej (2001/77/EC), obudowana silniejszymi sankcjami za jej niewypełnienie, stworzy zdecydowanie większe priorytety na rzecz wykorzystania biopaliw stałych i biogazu w elektroenergetyce, niż przyjęta dwa lata później dyrektywa o promocji biopaliw płynnych (łącznie z biogazem) w transporcie (2003/30/EC).
Okazało się jednak, że Komisja Europejska stanowczo rozlicza kraje członkowskie z postępów w pierwszym etapie wdrażania dyrektywy „biopaliwowej”. W stosunku do kilkunastu z nich (w tym Polski) wszczęła nawet postępowanie z powodu opóźnień w jej wdrażaniu.
Rysunek przedstawia, w jakim procencie udało się krajom unijnym wypełnić zobowiązanie przyjęte na 2005 r. – 2% udziału biopaliw w bilansie zużycia paliw transportowych. Niestety zostało ono wykonane zaledwie w ok. 1,2%, co stawia także pod znakiem zapytania cel zasadniczy na 2010 r. – osiągnięcia 5,75% udziału biopaliw.
Wyzwanie stojące przed europejskim sektorem ...