Zmienność strategiczna otoczenia wewnętrznego i zewnętrznego przedsiębiorstwa kształtuje nowy wymiar dynamiki konkurowania współcześnie zarządzanych przedsiębiorstw. Nowe systemy wartości, postawy etyczne, umiejętność przetrwania w gospodarce opartej na wiedzy oraz pracy w sieciach to dzisiejsze wyzwania stojące przed menedżerami XXI w.
 
Tematyka nowoczesnych metod, koncepcji i modeli zarządzania została poruszona podczas drugiej konferencji naukowej pn. „Modele funkcjonowania współczesnego biznesu – teoria i praktyka”, zorganizowanej przez Wyższą Szkołę Biznesu w Dąbrowie Górniczej 14 czerwca 2011 r. Przedsięwzięcie stanowiło forum wymiany wiedzy dotyczącej nowoczesnych modeli biznesu, które mają obecnie zastosowanie w teorii i praktyce zarządzania.
Konferencja została podzielona na dwa panele: praktyczny i teoretyczny. Pierwszy z nich został zainaugurowany przez wykład Andrzeja Lewińskiego, zastępcę generalnego inspektora ochrony danych osobowych, na temat przyszłości małych przedsiębiorstw handlu i dystrybucji w świetle rozwoju nowych technologii i globalizacji. Niewątpliwie kluczowymi dla dużej części publiczności punktami części praktycznej konferencji były prelekcje, m.in. Joanny Podgórskiej, zastępcy dyrektora Departamentu Rozwoju Przedsiębiorczości i Innowacyjności Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, na temat roli PARP w kreowaniu innowacyjnych modeli biznesu w gospodarce, oraz Moniki Rękawek z Giełdy Papierów Wartościowych NewConnect, która poruszyła kwestię innowacyjnych modeli biznesu spółek wchodzących na giełdę. Niezwykle interesujące były wystąpienia Barbary Hajdas-Nowak, zastępcy dyrektora OddziałuAgencji Rozwoju Przemysłu, która przedstawiła temat wsparcia przez ARP procesów restrukturyzacyjnych polskich przedsiębiorstw oraz Zbigniewa Podrazy,prezydenta Dąbrowy Górniczej, odnośnie partnerstwa publiczno-prywatnego.
W panelu teoretycznym konferencji przedstawione zostały m.in. referaty dr. Adama Jabłońskiego – „Procesy migracyjne interesariuszy a model biznesu przedsiębiorstwa” oraz dr. Marka Jabłońskiego – „Analityka biznesu drogą do wzrostu wartości przedsiębiorstwa”. Późniejsze rozważania gości i prelegentów skupiły się na modelach biznesu, kreacji wartości, zarządzaniu wynikami oraz kapitałem ludzkim, a także na przedsiębiorczości etycznej. Ponadto mówiono o strategii CSR i przewadze konkurencyjnej przedsiębiorstwa. Zagadnienia te stanowią obecnie kluczowe obszary badań naukowych oraz źródło wyzwań dla menedżerów we współczesnej gospodarce.
II edycja konferencji cieszyła się ogromnym zainteresowaniem przedstawicieli świata biznesu, nauki oraz reprezentantów samorządu lokalnego. Spotkanie stanowiło okazję do zobrazowania dynamiki trendów kształtowania się nowoczesnych modeli biznesu przedsiębiorstw.
 
Magdalena Bracio, Wyższa Szkoła Biznesu w Dąbrowie Górniczej