Wykorzystanie DME do napędu pojazdów samochodowych cz. I
Kryterium
|
Warunki konieczne do spełnienia
|
Dostępności
|
Czy wytwarzanie paliwa jest korzystne? Jaka jest zdolność wytwarzania? Czy istnieje jakakolwiek linia produkcyjna? Jaki surowiec jest materiałem wyjściowym do produkcji: paliwo kopalne czy paliwo odnawialne?
|
Ekonomiczności
|
Jaki jest koszt produkcji i dystrybucji? Jaki jest koszt zwiększenia zdolności produkcyjnych? Jaki jest koszt surowca wyjściowego do produkcji? Jaki jest koszt związany z udoskonaleniem istniejących linii technologicznych, jeśli istnieją? Jaki jest koszt wprowadzenia nowych technologii wytwarzania?
|
Oddziaływania na środowisko
|
Czy nowe paliwo lub jego udoskonalona postać jest bezpieczna w dystrybucji? Czy występuje jakiekolwiek ryzyko zagrożenia dla ludzi lub zwierząt?
|
Akceptacji
|
Jak dalece nowe paliwo wpływa na efekt cieplarniany? Jakiego oddziaływania na środowisko można się spodziewać w przypadku bardzo szerokiego zakresu wykorzystania tego paliwa?
|
Bezpieczeństwa energetycznego
|
Czy surowce do wytwarzania paliwa są łatwo dostępne i możliwe do przetwarzania bez konieczności importu?
|
Technologiczne
|
Czy są odpowiednie skomercjalizowane lub opracowane technologie wytwarzania paliwa?
Czy sprawność tych technologii jest zadowalająca?
|
Uniwersalności
|
Czy nowe paliwo daje możliwości wszechstronnego zastosowania (np. zapewnia ogrzewanie, gotowanie, zasilanie silników pojazdów, wytwarzanie energii elektrycznej, wytwarzanie wodoru dla ogniwa paliwowego)?
Czy nowe paliwo może być wytwarzane z różnych surowców energetycznych (np. z węgla, gazu ziemnego czy też biomasy)?
|
Paliwo konwencjonalne
|
Paliwo alternatywne, przyszłościowe
|
CNG
|
H2
|
LPG
|
DME (przede wszystkim jako paliwo dla silników ZS)
|
Benzyna
|
Etanol, etery ETBE i inne
|
Nafta (Kerozyna)
|
Kerozyna ze skroplenia gazów
|
Olej napędowy
|
FAME, FAEE, olej napędowy ze skroplenia gazów,
|
Oleje ciężkie
|
Olej pirolizowy, biodiesel, Oleje otrzymywane technologią hydrotermicznego uzdatniania – HTU
|
Parametr
|
Metan
|
Metanol
|
Eter dwumetylowy
|
Etanol
|
Wodór
|
Benzyna
|
Olej napędowy
|
|
CH4
|
CH3OH
|
CH3OCH3
|
CH3CH2OH
|
H2
|
C7H16
|
C14H30
|
Masa cząsteczkowa
[g/mol]
|
16,4
|
32,04
|
46,07
|
46,07
|
2,02
|
100,2
|
198,4
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Gęstość
[g/cm3]
|
0,720
|
0,792
|
0,661 (ciecz)
2,057 (odparowany)
|
0,785
|
0,090
|
0,737
|
0,856
|
Temperatura wrzenia
[°C]
|
-162
|
64
|
-24,9
|
78
|
-252,9
|
17-220
|
140-380
|
Liczba oktanowa
|
130
|
104
|
–
|
105
|
130
|
80-100
|
–
|
Liczba cetanowa
|
–
|
–
|
55-60
|
–
|
–
|
–
|
40-55
|
Dolna wartość opałowa
[MJ/kg]
|
50,2
|
20,1
|
28,8
|
26,87
|
121,0
|
43,47
|
41,66
|
Teoretyczne zapotrzebowanie powietrza
[kg/kg]
|
17,2
|
6,45
|
9,0
|
9,0
|
34,2
|
14,7
|
14,6
|
Temperatura zapłonu
[oC]
|
540-650
|
385
|
350
|
365
|
400
|
228-300
|
150-250
|
Prędkość spalania
[cm/s]
|
30-33,8
|
52
|
42,9-61
|
|
min. 271
|
30-60
|
|
Zawartość węgla, wodoru i tlenu
[% masy]
|
75/25/0
|
38/12/50
|
52/13/35
|
52/13/35
|
0/100/0
|
86/14/0
|
86/14/0
|
Zawartość siarki
[ppm]
|
7-25
|
0
|
0
|
0
|
0
|
~200
|
~250
|
Jednostka
|
Gaz ziemnya
|
Benzynaa
|
Olej napędowya
|
Metanola
|
Etanola
|
DMEb
|
USD za GJ
przy LHV
|
4-7
|
6-12
|
6-12
|
5-17
|
12-17
|
5-14
|
Infrastruktura niezbędna dla zapewnienia dostępności DME jako paliwa alternatywnego powinna uwzględniać zarówno jego transport (morski i drogowy), jak i stacje napełniania. Na świecie, a także w Europie istnieje bardzo rozwinięta w ostatnich latach infrastruktura dla gazów ropopochodnych, LPG. Infrastrukturę tę można bardzo łatwo przystosować do dystrybucji nowego paliwa, gdyż własności DME są podobne do własności gazów ropopochodnych. Magazynowanie DME, jego transport, a także wyposażenie stacji wymaga jedynie niewielkich modyfikacji, obejmujących przede wszystkim pompy, połączenia i uszczelnienia. Można, więc przyjąć, że wykorzystując istniejącą infrastrukturę LPG, w przeciwieństwie do wielu innych paliw alternatywnych DME nie wymaga budowy kompletnej infrastruktury od podstaw. Stosowanie DME jako wysokowydajne paliwo silnikowe, obniżające emisję NOx, SOx i cząstek stałych, może przyczynić się do znacznego zmniejszenia stopnia uzależnienia od ropy naftowej.. Ponadto DME umożliwia pozyskanie wodoru dla ogniwa paliwowego w nisko temperaturowym reformingu. Proces wytwarzania tego paliwa nie jest uciążliwy dla środowiska, a infrastruktura oraz transport nie stwarzają problemów, jakie występują w przypadkuinnych paliw alternatywnych (np. CNG, LNG, H2).
- Dykier M., Flekiewicz M.: Problemy zasilania pojazdów samochodowych gazem ziemnym. „Zeszyty Naukowe”. Seria: „Transport” 44/2002.
- Flekiewicz M.: Gaz ziemny jako paliwo do pojazdów samochodowych. Seminarium N.-T. „Gaz ziemny do pojazdów samochodowych”. Wrocław 2001.
- Wang M.Q., Huang H.S.: A full fuel-cycle analysis of energy and emission impacts of transportation fuels produced from natural gas. ANI/ESD-40. 2008.
- Sorenson S.C.: Dimethyl ether in diesel engines: Progress and perspectives. „J. Eng. Gas Turbines Power” 3/2001.
- Peterus L., Noordermeer M.A.: Biomass to biofuels, a chemical perspective. „Green Chemistry” 8/2006.
- Good D.A., Francisco J.S., Jain A.K., Wuebbles D.J.: Geophys. Res.” 103/1998.
- Good D.A., Hanson J.S., Francisco J.S., Li Z.J., Jeong G.R.: „J. Phys. Chem.” 103/1999.
- Guo J.W, Niu Y.Q., Zhang B.J.: „Pet. Sci. Technol.” 16/1998.
- Haggin J.: „Chem. Eng. News” 69/1991.
- Jia M.L., Li W.Z., Xu H.Y., Hou S.F., Yu C.Y., Ge Q.J.: „Catal. Lett.” 84/2002.
- Joo O.S., Jung K.D., Han S.H. Bull.: „Korean Chem. Soc.” 23/2002.
- Kim H.J., Jung H., Lee K.Y. Korean J.: „Chem. Eng. ” 18/2001.
- Lee S.H., Cho W., Ju W.S., Cho B.H., Lee Y.C., Baek Y.S.: „Catal. Today” 87/2003.
- Qi G.X., Fei J.H., Zheng X.M., Hou Z.Y.: „React. Kinet. Catal. Lett. ” 73/2001.
- Sardesai A., Gunda A., Tartamella T., Lee S.G.: „Energy Sources” 22/2000.
- Sun K.P., Lu W.W., Qiu F.Y., Liu S.W., Xu X.L.: „Appl. Catal. A: Gen.” 252/2003.
- Takashi O., Norio I., Tutomu S., Yotaro O.J.: „Nat. Gas Chem.” 12/2003.
- Wang Z.L., Diao J., Wang J.F., Jin Y., Peng X.D. Chin. J.: „Chem. Eng.” 9/2001.
- Wang Z.L., Wang J.F., Diao J., Jin Y.: „Chem. Eng. Technol.” 24/2001.
- Spath P.I., Dayton D.C.: Preliminary Screening-Technical and Economic Assessment of Synthesis Gas to Fuels and Chemicals with Emphasis on the Potential for Biomass-Derived Syngas. NREL/TP-510-34929. 2003.
- Yotaro O.: A new DME production technology and operation results. In 4th Doha Conference on Natural Gas. Doha. Qatar 2001.
W II części artykułu przedstawimy właściwości DME jako paliwa silnikowego, jego zalety i wady oraz perspektywy stosowania.
Dofinansowano ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej |