Katalizator w samochodach jest jednym z kilku elementów układu wydechowego, który zmniejsza emisję szkodliwych zanieczyszczeń, takich jak tlenek węgla (CO), węglowodorów (HC) i tlenków azotu (NOx). 
 
Działanie katalizatora polega na przekształcaniu szkodliwych zanieczyszczeń w dwutlenek węgla (CO2), wodę (H2O) i azot (N2). Budowa konwertera jest bardzo podobna do plastra miodu występującego w naturalnej postaci w pszczelich ulach. W przekroju ma najczęściej kształt małego kwadratu lub trójkąta. Struktura plastra miodu zawiera wiele drobnych kanałów. Konwerter składa się zazwyczaj z jednego lub więcej plastrów.
Używane obecnie w samochodach katalizatory zbudowane są z ceramicznego lub metalicznego podłoża i pokryte są tlenkiem glinu (Al2O3). Najczęściej spotykane konwertery zawierają podłoże ceramiczne (kordieryt: 2AL2O30,2 SiO20,5 MgO), pokryte metalami szlachetnymi, zawierającymi washcoat (powłoka na podłożu katalizatora spalin). 
Do niektórych zastosowań metaliczne podłoże jest lepsze od ceramicznego. Zazwyczaj składa się ze specjalnie zwiniętej, cienkiej i nierdzewnej stali (folia jest pokryta cienką warstwą washcoat). Większość z tych konwerterów jest łatwo rozpoznawalna ze w...

Wykup dostęp do płatnych treści Portalu Komunalnego!

Chcesz mieć dostęp do materiałów Portalu Komunalnego Plus?