Przyjazna ocena środowiskowa

By ułatwić władzom państw członkowskich i wykonawcom radzenie sobie ze skutkami, jakie wywierają na środowisko projekty budowlane, 29 stycznia br. Komisja Europejska opublikowała dyrektywę dotyczącą oceny oddziaływania na środowisko.
Celem Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/92/UE z 13 grudnia 2011 r. w sprawie oceny skutków wywieranych przez niektóre przedsięwzięcia publiczne i prywatne na środowisko jest zagwarantowanie, że projekty, które mogą wywrzeć wpływ na środowisko, zostały odpowiednio ocenione przed ich zatwierdzeniem.
Dyrektywa skupia w sobie wszystkie przepisy UE, dotyczące oceny oddziaływania na środowisko. Pierwotną jej wersję (dyrektywa EIA) oraz jej kolejne trzy przeglądy połączono w jedną, bardziej zwięzłą, lepiej przetłumaczoną i przyjazną dla użytkownika wersję. – Dyrektywa EIA jest ważnym narzędziem w uwzględnianiu problemów związanych z ochroną środowiska podczas opracowywania projektów budowlanych. Celem zmian było uproszczenie formy tego dokumentu poprzez uczynienie go bardziej zrozumiałym z prawnego punktu widzenia, dostępniejszym i łatwiejszym do wdrożenia. Inicjatywa ta stanowi część przeglądu dyrektywy EIA, który to proces zapoczątkowano w 2010 r., a jej celem jest zwiększenie zapewnionej dzięki dyrektywie ochrony środowiska przy jednoczesnym ograniczeniu obciążeń administracyjnych – powiedział Janez Potočnik, komisarz UE ds. środowiska.
Dyrektywa zapewnia udział opinii publicznej w procedurach podejmowania decyzji dotyczących środowiska już na wczesnym etapie. W trakcie oceny projektów społeczeństwo musi być na bieżąco informowane i mieć możliwość przedstawiania swoich uwag. Dzięki temu odpowiednie organy i wykonawcy mogą podjąć właściwe decyzje.
Przegląd dyrektywy EIA zostanie zakończony w 2012 r., kiedy Komisja przedstawi swój wniosek w tej sprawie. Kolejne zmiany będą dotyczyły raczej treści dyrektywy niż jej formy.
 
Odpadowe oszczędności
Komisja Europejska opublikowała wyniki badań, które pokazują, że pełne wdrożenie unijnego ustawodawstwa o odpadach zaowocowałoby uzyskaniem oszczędności w wysokości 72 mld euro rocznie oraz zwiększeniem rocznych obrotów unijnego sektora gospodarki odpadami i recyklingu o 42 mld euro.
– Sprawozdanie pokazuje, że gospodarowanie odpadami i recykling mogą mieć znaczny wpływ na wzrost gospodarczy i tworzenie nowych miejsc pracy. Gdyby istniejące przepisy właściwie wdrożono, moglibyśmy uniknąć kosztownych operacji oczyszczania, zanieczyszczeń i problemów zdrowotnych. Nie zapominajmy też, że materiały z recyklingu są tańsze od nowych, a ponadto ograniczają emisję gazów cieplarnianych i zmniejszają nasze uzależnienie od importu – stwierdził Janez Potočnik, komisarz UE ds. środowiska. Przeprowadzone analizy dowodzą, że niezbędne jest posiadanie dokładniejszych danych na temat odpadów oraz systematyczny monitoring praktycznego działania prawa. Państwa członkowskie powinny wzmocnić kontrolę i monitoring. Może to oznaczać wprowadzenie kontroli na szczeblu europejskim oraz wspólnych standardów takich działań. Opłacalnym rozwiązaniem w zakresie wzmocnienia kontroli na szczeblu europejskim mogłoby być wykorzystanie ekspertyzy i zdolności Europejskiej Agencji Środowiska. Koszty administracyjne byłyby w takiej sytuacji niższe niż gdyby stworzono nową agencję, zajmującą się odpadami.
 
Zrównoważona produkcja i konsumpcja
Do 3 kwietnia br. będą trwały konsultacje społeczne na temat różnych wariantów dotyczących bardziej ambitnej polityki w zakresie zrównoważonej produkcji i konsumpcji. Konsultacje będą skupione wokół czterech obszarów: polityki w zakresie projektowania produktów, recyklingu, gospodarki odpadami itp., zielonych zamówień publicznych, działań sprawiających, iż produkty są bardziej przyjazne środowisku, a także inicjatyw prowadzących do poprawy efektywności środowiskowej organizacji. Ankieta konsultacyjna dostępna jest na stronie http://ec.europa.eu/environment/consultations/sustainable.htm.
 
Poprawa jakości wody
Do wykazu substancji zanieczyszczających, podlegających monitorowaniu i kontroli w wodach powierzchniowych, Komisja proponuje dodanie kolejnych piętnastu. Będą to m.in. substancje zawarte w środkach ochrony roślin oraz produktach biobójczych, chemikalia przemysłowe, uboczne produkty spalania, a także substancje farmaceutyczne. Zostały one wybrane na podstawie przeglądu, podczas którego rozpatrzono poziom zagrożenia ze strony ok. 2000 substancji. Zmieniony wykaz jest częścią dyrektywy zmieniającej Ramową Dyrektywę Wodną i dyrektywę w sprawie środowiskowych norm jakości w dziedzinie polityki wodnej. Państwa członkowskie muszą spełnić środowiskowe normy jakości dotyczące nowych substancji priorytetowych do 2021 r.
 
Chronić gleby!
Z dwóch sprawozdań przedstawionych przez Komisję Europejską wynika, że konieczne jest podjęcie działań w celu zapobieżenia obecnemu procesowi degradacji gleb w Europie. Ze sprawozdania z realizacji polityki ochrony gleb wynika, że pomimo upływu pięciu lat od przyjęcia strategii tematycznej w dziedzinie ochrony jakości gleby w Europie wciąż brak systematycznego monitorowania i ochrony jej jakości. Oznacza to, że obecnie prowadzone działania nie zapewniają właściwego poziomu ochrony europejskich gleb. Komisja wezwała Parlament Europejski i Radę do przedstawienia opinii na temat sprawozdania dotyczącego realizacji polityki ochrony gleb.
 
Na podstawie www.ec.europa.eu opracowała Małgorzata Masłowska-Bandosz