Platforma zmian klimatu
Europejska Agencja Ochrony Środowiska (EEA), 23 marca br., uruchomiła europejską platformę dostosowania do zmian klimatu (CLIMATE-ADAPT).
Jej zadaniem jest wspieranie podmiotów odpowiedzialnych za kształtowanie polityki, dotyczącej dostosowania do zmian klimatu, zarówno na poziomie lokalnym, regionalnym oraz krajowym, jak i całej Unii Europejskiej. Dostosowanie oznacza przewidywanie niekorzystnych skutków zmian klimatu i podejmowanie odpowiednich działań w celu zapobieżenia im lub zminimalizowania szkód, które mogą one powodować. Platforma została opracowana przy wsparciu ze strony europejskich naukowców oraz podmiotów odpowiedzialnych za kształtowanie polityki i umożliwi dostęp do informacji, m.in. z zakresu oczekiwanych zmian klimatu w Europie, aktualnego i przyszłego narażenia państw, regionów i sektorów na zmiany klimatu, studiów przypadków dostosowania i ewentualnych przyszłych wariantów adaptacyjnych oraz narzędzi internetowych, wspomagających planowanie dostosowania. – Platforma stanowić będzie wspaniałe narzędzie, wspierające decydentów w wybieraniu najlepszych rozwiązań przynoszących korzyści obywatelom. W niewystarczający sposób wymieniamy najlepsze praktyki oraz informacje na temat tego, jakich działań nie należy podejmować. To nowe, interaktywne narzędzie w znaczny sposób usprawni nasze wysiłki – powiedziała unijna komisarz ds. zmian klimatu, Connie Hedegaard. Badania przeprowadzone przez Wspólne Centrum Badawcze UE wykazały, że jeżeli klimat prognozowany na 2080 r. panowałby obecnie, to bez dostosowania do zmian klimatu roczne szkody dla gospodarki UE wyniosłyby między 20 a 65 mld euro. Platforma wspierać będzie utworzenie bazy wiedzy niezbędnej do rozwoju strategii adaptacyjnych opartych na dowodach. Jej wkład przyczyni się do stworzenia kompleksowej unijnej strategii adaptacyjnej, którą Komisja Europejska ma zamiar przyjąć na początku przyszłego roku.
 
Rygorystyczne przepisy dla złomowania statków
Komisja Europejska zaproponowała wprowadzenie nowych przepisów, mających zagwarantować, że europejskie statki będą poddawane recyklingowi jedynie w obiektach bezpiecznych dla pracowników i przyjaznych dla środowiska.
Każdego roku recyklingowi, w celu odzyskania złomu, poddawanych jest ponad 1000 dużych statków handlowych, takich jak zbiornikowce i kontenerowce, ale wiele statków europejskich demontuje się w obiektach o niskich standardach na plażach południowej Azji. Nie dysponują one odpowiednimi środkami ochrony środowiska i bezpieczeństwa, które są niezbędne do zagospodarowania materiałów niebezpiecznych, takich jak np. azbest czy polichlorowane bifenyle (PCB), które są zawarte w statkach wycofanych z eksploatacji. Nowe przepisy, które przyjmą postać rozporządzenia, przewidują system przeglądów, wydawania świadectw i zezwoleń dla dużych handlowych statków morskich, pływających pod banderą państwa członkowskiego UE, który obejmie cały cykl życia – od budowy po eksploatację i recykling. System ten opiera się na międzynarodowej konwencji o bezpiecznym i ekologicznym recyklingu statków, przyjętej w 2009 r. w Hongkongu. Zgodnie z nim, w przypadku statków europejskich trzeba będzie sporządzić wykaz materiałów niebezpiecznych znajdujących się na ich pokładzie oraz złożyć wniosek o świadectwo inwentaryzacji. Ponadto rozporządzenie zakłada, że stocznie złomowe będą musiały spełnić określone wymogi w zakresie ochrony środowiska i bezpieczeństwa w celu włączenia ich do wykazu autoryzowanych stoczni złomowych na całym świecie. Wniosek zostanie jeszcze omówiony przez Radę i Parlament Europejski.
 
Konsultacje 7. EAP
Do 1 czerwca br. będą trwały konsultacje społeczne w celu zebrania opinii na temat siódmego unijnego programu działań w zakresie środowiska (7. EAP).– Chcielibyśmy usłyszeć od obywateli, co możemy zrobić wspólnie z państwami członkowskimi i wszystkimi innymi zainteresowanymi stronami, by lepiej chronić środowisko i utrzymać nasz dobrobyt w granicach wyznaczonych przez naszą planetępowiedział Janez Potočnik, komisarz UE ds. środowiska. 7. EAP powinien stanowić kompleksowe, spójne ramy dla inicjatyw KE w zakresie ochrony środowiska, określając cele priorytetowe i przedstawiając, w jaki sposób polityka ochrony środowiska może przyczynić się do przyjaznego środowisku wzrostu gospodarczego.
 
Lepsze zasady rozliczania emisji
Sektor rolnictwa i leśnictwa może zostać włączony w zakres unijnej polityki przeciwdziałania zmianom klimatu. Wniosek w tej sprawie został złożony Parlamentowi Europejskiemu i Radzie przez Komisję Europejską w marcu br. Jeśli zostanie przyjęty, to każde państwo członkowskie będzie miało obowiązek przyjęcia planów działania określających sposób zwiększenia przez nie pochłaniania dwutlenku węgla i zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych z lasów i gleb całej Unii Europejskiej. – W Durbanie wszystkie państwa uzgodniły zmienione zasady rozliczania emisji w odniesieniu do tych sektorów. Niniejszy wniosek stanowi realizację podjętych przez UE zobowiązań – stwierdziła Connie Hedegaard, unijna komisarz ds. zmian klimatu.
 
Prawo bardziej skuteczne
Komisja Europejska zastanawia się, jak przekonać państwa członkowskie o tym, że pełne stosowanie unijnych przepisów w dziedzinie ochrony środowiska przynosi wiele korzyści. Koszty, które pociąga za sobą niepełne stosowanie przez władze krajowe unijnych przepisów w dziedzinie ochrony środowiska, zostały oszacowane na 50 mld euro rocznie. Są to przede wszystkim koszty opieki zdrowotnej i oczyszczania środowiska. KE poprosiła władze krajów UE i Parlament Europejski o opinie na temat tego, jak można optymalizować korzyści z unijnych przepisów w dziedzinie ochrony środowiska. W oparciu o nie komisja przed końcem roku przedstawi propozycje konkretnych rozwiązań.
 
Na podstawie www.ec.europa.eu opracowała Małgorzata Masłowska-Bandosz