Z unijnego podwórka
Transport do poprawki
Europejska Agencja Środowiska (EEA) podała, że sektor transportu musi zmniejszyć emisję CO2 o 68% od 2010 r. do połowy wieku, aby osiągnąć cele założone przez Unię Europejską.
W najnowszym sprawozdaniu EEA oceniła wpływ transportu na środowisko w Europie. Uznano, że nastąpiła pewna poprawa, chociaż może być ona częściowo spowodowana obniżoną działalnością gospodarczą w dobie kryzysu ekonomicznego. Raport mówi, że skoro poprawia się koniunktura ekonomiczna, nowe cele unijne dotyczące transportu powinny koncentrować się na dalszym ograniczaniu jego oddziaływania na środowisko.– Jednym z wielkich wyzwań XXI w. będzie złagodzenie negatywnych skutków transportu, gazów cieplarnianych, zanieczyszczenia powietrza i hałasu przy jednoczesnym zapewnieniu odpowiedniej mobilności. Europa może przejąć inicjatywę poprzez intensyfikację prac w dziedzinie innowacji technologicznych w odniesieniu do mobilności elektrycznej. Taka zmiana może przekształcić wewnętrzne życie miasta – powiedziała Jacqueline McGlade, dyrektor wykonawczy EEA. Raport wskazał również, że osoby mieszkające w pobliżu ruchliwych dróg w całej Europie są nadal szczególnie narażone na nadmierny poziom zanieczyszczenia powietrza. W 2010 r. szkodliwe poziomy NO2, przewyższające ograniczenia gwarantowane prawem, zostały zarejestrowane w 44% przydrożnych stacji monitoringu powietrza. Ponadto wyliczono, że Europa musi jeszcze bardziej zmniejszyć poziom zużycia energii spowodowany transportem, ponieważ był on tylko o 4,3% niższy w 2011 r. od szczytowego poziomu w 2007 r. Wykorzystanie energii w niektórych rodzajach transportu było pod silnym wpływem wahań gospodarczych w ostatnich latach. Raport odnotowuje, że od połowy lat 90. XX w. zakup samochodu staje się coraz mniej kosztowny w ujęciu realnym, podczas gdy podróże pociągiem i wodny transport pasażerski stają się coraz droższe. Niemniej jednak nowe samochody są coraz bardziej wydajne. Przeciętny samochód sprzedany w 2011 r. był o 3,3% bardziej wydajny niż adekwatny pojazd rok wcześniej.
EMAS Awards 2012
Komisja Europejska ogłosiła tegorocznych laureatów nagród przyznawanych w ramach europejskiego systemu ekozarządzania i audytu (EMAS).
Temat przewodni nagrody EMAS w 2012 r. to „Gospodarka wodna, w tym oszczędne gospodarowanie wodą i jakość wody”. Do nagrody nominowano 27 organizacji z czternastu europejskich krajów. Jury składające się z ekspertów pod przewodnictwem Jacqueline McGlade, dyrektor wykonawczej Europejskiej Agencji Środowiska, wyłoniło sześciu zwycięzców. Wybrane firmy przodują w zakresie poszanowania i ochrony środowiska oraz wdrażania innowacyjnych rozwiązań w celu poprawy swojego sposobu prowadzenia gospodarki wodnej. Ceremonia wręczenia nagród odbyła się w „Ateliers des Tanneurs” w Brukseli. Tegoroczni zwycięzcy to: Abwasserverband Anzbach Laabental (Austria), Riechey Freizeitanlagen (Niemcy), Neumarkter Lammsbräu Gebr. Ehrnsperger e. K. (Niemcy), Lafarge Cement (Wielka Brytania), Comune di Tavarnelle Val di Pesa (Włochy), a także Bristol City Council (Wielka Brytania). – Woda jest cennym zasobem, o który należy bardziej zadbać. Z wielkim zadowoleniem gratuluję więc wszystkim laureatom nagrody EMAS imponujących wyników, jakie osiągają w zarządzaniu kwestiami związanymi z wodą w swoich organizacjach. Przy pomocy tych nagród Komisja Europejska docenia wybitne efekty działalności środowiskowej laureatów. Oby tak dalej! – powiedział podczas ceremonii wręczenia nagród Janez Potočnik, komisarz ds. środowiska.
Wniosek w sprawie EAP
Komisja Europejska przedstawiła wniosek w sprawie programu działań w zakresie środowiska (EAP), który ma kształtować unijną politykę ochrony środowiska do 2020 r. KE określiła dziewięć celów priorytetowych, obejmujących ochronę przyrody i wzmocnienie odporności ekologicznej, pobudzenie zrównoważonego, zasobooszczędnego i niskoemisyjnego wzrostu, a także skuteczne rozwiązywanie kwestii zagrożeń dla zdrowia, związanych ze środowiskiem. Ich realizacja ma nastąpić m.in. poprzez lepsze wdrażanie unijnych przepisów dotyczących ochrony środowiska, najnowsze osiągnięcia naukowe oraz zapewnienie koniecznych inwestycji na rzecz wsparcia polityki ochrony środowiska i polityki przeciwdziałania zmianie klimatu. Wniosek Komisji zostanie poddany pod obrady Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej. Po jego przyjęciu nowy EAP stanie się prawem unijnym.
Powietrze w konsultacjach
Do 4 marca br. Komisja Europejska przeprowadza konsultacje społeczne na temat najlepszego sposobu poprawy jakości powietrza w Europie. Podzielono je na dwie części – krótki kwestionariusz dla wszystkich obywateli UE oraz dłuższy zestaw pytań dla ekspertów i pracowników administracji krajowych, władz regionalnych lub lokalnych, naukowców, przedstawicieli świata biznesu oraz innych zainteresowanych stron. Ich wyniki mają zostać uwzględnione w kompleksowym przeglądzie polityki UE dotyczącej jakości powietrza w 2013 r.
Nowa jakość paliw
Weszły w życie przepisy Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/33/UE z 21 listopada 2012 r. dotyczące zawartości siarki w paliwach żeglugowych. Na ich wdrożenie państwa członkowskie będą miały czas do 18 czerwca 2014 r. Ponadto mają one sprawić, aby od 2015 r. statki wykorzystywały paliwo o zawartości siarki najwyżej 0,1% na obszarze Morza Bałtyckiego i Morza Północnego wraz z kanałem La Manche. Dopuszcza się przy tym równoważne metody spełnienia wymogów, np. systemy oczyszczania spalin. Od 2020 r. statki pływające po obszarach wszystkich pozostałych mórz europejskich będą musiały stosować paliwo o zawartości siarki poniżej 0,5%.
Na podstawie www.ec.europa.eu oraz www.eea.europa.eu opracowała Małgorzata Masłowska-Bandosz
|