Zabezpieczenie ciągłości procesu recyklingu
Ryszard Stochła, Stacja Demontażu Samochodów „Darwód”, Wałbrzych
Systematycznie rosnąca liczba posiadaczy nowych i używanych samochodów przekłada się na gwałtowny wzrost ilości pojazdów, które trzeba będzie wycofać z eksploatacji.
Wynika to również z niekorzystnej struktury wiekowej krajowego parku pojazdów. Znaczny udział mają w niej auta stare i wyeksploatowane. Ustawa o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji reguluje rynek odpadów samochodowych od sześciu lat. Jednak obraz recyklingu pojazdów w Polsce nadal nie jest sielanką.
Eksperci oceniają, że z ponad miliona samochodów wycofanych z eksploatacji w 2009 r. do legalnych stacji demontażu oddano tylko ok. 250 tys. pojazdów. A to oznacza, że ponad 750 tys. zostało rozmontowanych nielegalnie. Stacje demontażu szacują, że złomują jedynie 20%t aut kończących swój techniczny żywot. Na jakich szacunkach by się nie opierano, łatwo się domyślić, że większość pojazdów kasują nielegalni „demontażyści” – ze szkodą dla środowiska naturalnego, finansów państwa i legalnie funkcjonujących firm.
Co więc można zrobić, skoro 700 legalnie działających stacji demontażu chce pozyskiwać więcej pojazdów?
Skuteczny handlowiec