Instytucja zabezpieczenia roszczeń wywodzi się z prawa cywilnego. Jej celem jest uzyskanie przez potencjalnie narażonego na szkodę realnej możliwości jej naprawienia. W polskim prawie ochrony środowiska jest ona wykorzystywana w formie tzw. zabezpieczenia administracyjnego ? istotą jest tu bowiem ustanowienie obowiązku w drodze decyzji administracyjnej.

Przesłanki uruchomienia tak zabezpieczonych środków finansowych mogą być różne ? najczęściej jest to wystąpienie szkody w środowisku i, alternatywnie, negatywnego oddziaływania na nie. Sama nazwa ?zabezpieczenie roszczeń? wskazuje, że chodzi tu o stany związane z naruszeniem jakiejś normy prawnej.

Ustanowienie zabezpieczenia

Możliwość ustanowienia zabezpieczenia roszczeń przewiduje przede wszystkim art. 28 Ustawy z 9 czerwca 2011 r. ? Prawo geologiczne i górnicze (DzU nr 163, poz. 981, z późn. zm.). Aktualnie największe szanse rozwoju tej instytucji przewidziano w przepisach Ustawy z 27 kwietnia 2001 r. ? Prawo ochrony środowiska (DzU z 2008 r. nr 25, poz. 150, z późn. zm. ? P.o.ś.), odnoszących się do wydawania pozwoleń emisyjnych (art. 187 i 198). Jest to jednak nadal tylko możliwość, gdyż brakuje rozporządzeń wykonawczych. W obu wypadkach ustanowienie zabezpieczenia jest fakultatywne.

Konstrukcja ta została również przejęta niemal bez zmian przez Ustawę z 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (DzU z 2010 r. nr 185, poz. 1243, z późn. zm.) w odniesieniu...