Podjęty w tytule problem dotyczy zarządzania drogami w miastach o średniej wielkości, to znaczy w miastach liczących 40-100 tys. mieszkańców, znajdujących się w grupie tzw. miast prezydenckich o statusie miast na prawach powiatów ziemskich. W miastach tych, zgodnie z obowiązującą ustawą o drogach publicznych (DzU z 2004 r. nr 204, poz. 2086) prezydent jest zarządcą „tylko dróg gminnych”.

Zarządcami pozostałych kategorii dróg są odpowiednio Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad, Zarząd Województwa i Zarząd Powiatu. Jest to sytuacja bardzo złożona dla gospodarowania na drogach w mieście. Uwagi odnoszące się do problemu zarządzania drogami w niektórych miastach są wynikiem ankiet przeprowadzonych w 2001 r. przez Wydział Spraw Komunalnych Urzędu Miejskiego w Lubinie w 36 miastach o podobnej wielkości i zarządzających drogami najniższych kategorii, tj. drogami gminnymi.
Aktualne rozwiązanie w zakresie zarządzania drogami w miastach zarówno prezydenckich, nie będących miastami na prawach powiatu, jak i zaliczonych do średniej wielkości (o liczbie mieszkańców powyżej 50 tys.) jest niekorzystne dla drogownictwa i to w ocenie znacznej części zarządców. Rozwiązanie to wprowadziło do miast 3 – 4 zarządców dróg, oddzielnie dla każdej kategorii, pozbawiło możliwości obszarowego zarządzania siecią drogową w mieście oraz wprowadziło ograniczenia w działalności prezydenta (burmistrza) i w spełnianiu jego funkcji gospodarza miasta. Ponadto niek...