Idea porównywania się z innymi pojawiła się już w latach 20. XX w. Benchmarking po raz pierwszy został profesjonalnie zastosowany przez korporację Xerox w latach 70. XX w. Firma ta – borykając się z problemami dotyczącymi wysokości kosztów – opracowała bardzo szczegółowo proces postępowania benchmarkingowego, w którym wyodrębniono grupy obszarów i parametrów przedstawiających funkcjonowanie przedsiębiorstwa w poszczególnych płaszczyznach.
W wyniku wieloletniej pracy Xerox osiągnął lepsze wyniki niż firmy, które na początku były wzorem do naśladowania. Bez wątpienia benchmarking był najważniejszym elementem sukcesu odniesionego przez Xerox w XX w. To sprawiło, że proces został zaadaptowany przez kolejne branże i przedsiębiorstwa na całym świecie.
Benchmarkingiem można więc nazwać ciągłe konfrontowanie własnych wyników z wynikami innych przedsiębiorstw pochodzących z tej samej branży i charakteryzujących się podobną strukturą działalności. Jak więc widać, jest to proces ciągły, ponieważ firmy funkcjonują w dynamicznie zmieniającym się otoczeniu i muszą się do niego stale dostosowywać, aby identyfikować i wdrażać najlepsze rozwiązania. Istotą benchmarkingu jest też stała kontrola i pomiar, dokonywane przez specjalistyczne narzędzia i mierniki pozwalające na obiektywne porównanie funkcjonowania przedsiębiorstw. Benchmarking, który może obejmować procesy prod...