Dynamicznie zmieniające się realia, w których funkcjonuje administracja publiczna i rosnąca świadomość społeczeństwa, powodują, że działalność jednostek samorządu terytorialnego (JST) coraz częściej spotyka się z oceną ze strony swoich beneficjentów. W rezultacie JST nie mogą być podmiotami odpornymi na oddziaływanie rynku – wręcz przeciwnie.
 
Samorządy muszą podążać za ogólnymi trendami zmian w gospodarce, przenosząc rozwiązania i schematy właściwe dla sektora prywatnego na grunt działalności JST. Trzeba jednakże zaznaczyć, że pomimo dostrzegalnych korzyści płynących z urynkowania standardów działania administracji publicznej owa adaptacja możliwa jest jedynie wtedy, kiedy tradycyjne podejście do administracji zastąpione zostanie podejściem prorozwojowym, a wizja funkcji spełnianej przez JST będzie ewoluować w kierunku organizacji uczącej się – opartej na wiedzy.
W efekcie administracja publiczna przestaje być anonimową strukturą, a społeczna ocena zaczyna być traktowana jako wykładnik jakości pracy urzędu. Kluczowe staje się więc pytanie o czynniki kształtujące efektywność funkcjonowania JST. Wśród ogółu zidentyfikowanych w tym obszarze determinant coraz silniejszą pozycję zajmuje zarządzanie wiedzą, właściwe jeszcze do niedawna wyłącznie w odniesieniu do podmiotów sektora prywatnego.
Nakreślenie podjętego zagadnienia wymaga zdefiniowania terminu...

Wykup dostęp do płatnych treści Portalu Komunalnego!

Chcesz mieć dostęp do materiałów Portalu Komunalnego Plus?