Jedną z trzech zasad, na których opiera się Prawo zamówień publicznych (P.z.p.), jest zasada jawności. Artykuł 8 P.z.p. stanowi, że postępowanie o udzielenie zamówienia jest jawne. Praktyka jednak pokazuje, że czasem zamawiający rażąco naruszają tę zasadę.

Częstym naruszeniem zasady jawności jest odwlekanie w czasie czynności udostępnienia informacji dotyczących postępowania. Procedura postępowania o udzielenie zamówienia publicznego wymaga, aby sprawy takie jak udostępnianie dokumentacji przetargowej nie podlegały standardowemu obiegowi dokumentów w urzędzie, ale aby rozwiązywane były bezzwłocznie, bezpośrednio przez osoby uprawnione – wskazane w specyfikacji istotnych warunków zamówienia (SIWZ). Potwierdzeniem tej tezy jest wyrok KIO (sygn. KIO/UZP 455/08).
 
Złożone oferty są jawne
Artykuł 96 ust. 3 jest podstawowym przepisem regulującym kwestie jawności i udostępniania informacji. Stanowi on, że protokół wraz z załącznikami jest jawny. Załączniki do protokołu udostępnia się po dokonaniu wyboru najkorzystniejszej oferty lub unieważnieniu postępowania, z tym że oferty udostępnia się od chwili ich otwarcia, oferty wstępne – od dnia zaproszenia do składania ofert, a wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu – od momentu poinformowania o wynikach oceny spełniania warunków udziału w postępo...

Wykup dostęp do płatnych treści Portalu Komunalnego!

Chcesz mieć dostęp do materiałów Portalu Komunalnego Plus?