Pierwsze badania dla potrzeb marketingu przeprowadziła w 1879 r. amerykańska agencja reklamowa drogą ankiety pocztowej. Dotyczyły one wysokości spodziewanych plonów zbóż, a zleceniodawca był producentem maszyn rolniczych. W gospodarce rynkowej wiele procesów decyzyjnych wymaga przeprowadzenia badań marketingowych. Badania marketingowe to każde planowe i zorganizowane działanie (zbieranie, analiza i przekazywanie danych) zmierzające do poznania nowych faktów i zdobycia nowej wiedzy ułatwiającej decydentowi podejmowanie decyzji marketingowych.

Ze względu na rodzaj problemu decyzyjnego wyróżnia się następujące funkcje badań marketingowych zdarzeń i procesów rynkowych: charakterystyka otoczenia firmy i konsumentów, poszukiwanie związków przyczynowo-skutkowych, prognozowanie oraz kontrolowanie i ocena skutków działań marketingowych. Pominięcie w działalności firm wodociągowych badań marketingowych wiąże się z obawą poniesienia zbyt dużych kosztów związanych z ich przeprowadzeniem, a także wiarą kadry kierowniczej we własną nieomylność, doświadczenie i intuicję. Badania marketingowe mają pierwszorzędne znaczenie w długofalowej strategii rozwoju firm wodociągowych i tworzą podstawy wysokiej pozycji na rynku. Wiele firm wodociągowych wdraża system jakości wg normy ISO 9001: 2000, który wymaga prowadzenia badań opinii użytkowników. Rola badań marketingowych w podejmowaniu decyzji jest tym większa, im wyższe jest ryzyko związane z tymi decyzjami. Klasycy ekonomii róż...