Truizmem jest stwierdzenie, iż przystępując do określenia tytułowych zasad i przesłanek, wyjść trzeba od generalnej konstatacji, iż wynikają one głównie z interpretacji przepisów Ustawy z 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (dalej: u.z.z.w.) oraz Kodeksu postępowania administracyjnego (dalej: k.p.a.). 

W odniesieniu do pierwszego aktu normatywnego w szczególności wskazać trzeba na art. 24c ust. 1, zgodnie z którym organ regulacyjny, w terminie 45 dni od daty otrzymania wniosku taryfowego, ocenia projekt taryfy oraz uzasadnienie.

Ocena

Ocena projektu, po pierwsze, dotyczy zgodności z przepisami u.z.z.w. i Prawa wodnego, a po drugie – analizuje zmiany warunków ekonomicznych wykonywania przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne działalności gospodarczej. W ramach analizy dokonywana jest także weryfikacja kosztów związanych ze świadczeniem usług, poniesionych w latach obrachunkowych obowiązywania poprzedniej taryfy, ustalone na podstawie ewidencji księgowej, z uwzględnieniem planowanych zmian tych kosztów w okresie obowiązywania nowej taryfy. Rozpatrywana jest zasadność ponoszenia tych kosztów w celu zapewnienia ochrony interesów odbiorców usług przed nieuzasadnionym wzrostem cen. 

Z k...