Sejm uchwalił 20 lipca ub.r. kilka ustaw wprowadzających zmiany do Ustawy z 14 grudnia 2012 r. o odpadach (DzU z 2018 r. poz. 992, ze zm.). W poprzednich miesiącach zostały omówione zmiany dotyczące przepisów o produktach ubocznych, transporcie i magazynowaniu odpadów, a w grudniu pierwsza część uwag odnoszących się do przepisów o zezwoleniach na gospodarowanie odpadami.

W poniższym materiale przedstawiony zostanie dalszy ciąg tej analizy, odnoszący się do wymagań, jakie powinien spełniać wniosek o wydanie zezwolenia.

Tytuł prawny do terenu

Bezwzględnym obecnie wymaganiem o charakterze zarówno formalnym (bo wymaga dołączenia odpowiedniego dokumentu do wniosku o wydanie decyzji), jak i materialnym (bo dotyczy samego prowadzenia działalności) jest przyjęte w art. 41b założenie, że gospodarowanie odpadami, polegające na:

  • zbieraniu odpadów niebezpiecznych (nawiasem mówiąc, można postawić pytanie, dlaczego tylko zbieranie, a przetwarzanie już nie?),
  • odzysku odpadów przez wypełnianie terenów niekorzystnie przekształconych,
  • zbieraniu lub przetwarzaniu odpadów komunalnych lub odpadów pochodzących z przetwarzania odpadów komunalnych,

może się odbywać wyłącznie na nieruchomości, której właścicielem, użytkownikiem wieczystym, użytkownikiem albo dzierżawcą jest posiadacz odpadów gospodarujący odpadami. Wymaga ono jednak uzyskania odpowiedniego zezwolenia lub poz...