Zgłoszenie zamiaru usunięcia drzew lub krzewów przez osoby fizyczne z jednej strony ma ułatwić im skorzystanie z prawa własności nieruchomości, a z drugiej – umożliwić organom administracji weryfikację działań.

Podstawą prawną dokonania zgłoszenia oraz prawidłowości jego weryfikacji są postanowienia art. 83f ust. 4–16 Ustawy z 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (DzU z 2023 r. poz. 1336 z późn. zm.). Zgodnie z tymi rozwiązaniami, jeśli organ nie kwestionuje prawidłowości dokonanego zgłoszenia, to dochodzi do milczącego załatwienia sprawy. Jeśli zaś zgłoszenie jest wadliwe, organ ma możliwość wniesienia sprzeciwu, będącego rodzajem decyzji administracyjnej. Na kanwie przywołanych rozwiązań pojawiają się jednak wątpliwości, czy w przypadku zgłoszenia zamiaru usunięcia drzew znajdują zastosowania ogólne reguły wynikające z Kodeksu postępowania administracyjnego (dalej k.p.a.), w szczególności te pozwalające na odmowę wszczęcia postępowania, czy też nie.

Milczące załatwienie sprawy

W pierwszej kolejności należy uporządkować relacje pomiędzy rozwiązaniami procesowymi wynikającymi z ustawy o ochronie przyrody a tymi zawartymi w k.p.a., stanowiącymi podstawę „milczącego załatwienia sprawy”. Jest to o tyle istotne, że rozwiązania zarówno określające zakres p...