W październiku zakończyła się trwająca sześć miesięcy Światowa Wystawa EXPO 2015. Tegoroczna ekspozycja zajęła powierzchnię 110 hektarów. W wystawie wzięło udział 145 krajów, w tym Polska.

Pawilony narodowe ? niczym kraje w pigułce ? prezentowały kulturę, tradycję, dorobek gospodarczy, walory turystyczne i kuchnię państw. W imprezie uczestniczyły również organizacje pozarządowe i korporacje. Wystawa okazała się ogromnym sukcesem pod względem frekwencji ? zobaczyło ją ponad 21 mln osób.

Motywem przewodnim wystawy odbywającej się w Mediolanie było hasło ?Wyżywienie planety, energia dla życia?. W związku z tym wydarzenie dotyczyło problemów związanych z brakiem żywności w niektórych regionach świata, jakością żywienia, GMO, a także edukacją w odżywianiu. Pod uwagę brane były technologie, innowacje, kultura, tradycje i kreatywność związane z przemysłem spożywczym oraz żywnością. Głównym postulatem było prawo do zdrowego, bezpiecznego pożywienia i jego wystarczającej ilości dla wszystkich mieszkańców Ziemi. Jednymi z wiodących tematów były też zachowanie różnorodności biologicznej i ochrona środowiska jako ekosystemu rolnictwa. Trwałym efektem EXPO 2015 będzie z pewnością zredagowany w 19 językach dokument: ?Karta mediolańska?, która ma na celu uwrażliwienie ludzkości na kwestię głodu na świecie.

Wielu spośród wystawców nawiązywało wprost do tematyki żywności i rolnictwa przez elementy zielonej infrastruktury, stanowiące część aranżacji pawilonów.

Popularnym elementem wbudowanym w pawilony wystawowe były ściany zielone, wykorzystywane jako uatrakcyjnienie elewacji, samodzielna duża przestrzeń pokryta zielenią albo tło dla monitorów wyświetlających spoty reklamujące dany pawilon i kraj.

Z kolei przykładem wykorzystania technologii dachów zielonych w aranżacji przestrzeni wystawienniczej były ogród w pawilonie Polski albo pawilon Białorusi, gdzie zastosowano kwitnące maty rozchodnikowe.

Niezwykle ciekawą aranżacją z wykorzystaniem elementów zieleni był pawilon Wielkiej Brytanii. Inspiracją do powstania ekspozycji było życie i wpływ pszczół na naszą planetę. Zwiedzanie pawilonu rozpoczynało się od przejścia przez ogród labirynt, stworzony z zieleni, ukształtowany na wzór plastrów miodu. Przejście prowadziło do pawilonu, nad którym znajdowała się aluminiowa i podświetlana konstrukcja w kształcie ula, dostępna do zwiedzania także od środka.

Każda z ekspozycji zawierała elementy zieleni obecne chociażby przed pawilonem ? można było oglądać np. owocujące drzewa, miniplantacje warzyw, ciekawie pokazywaną plantację ryżu, uprawy papryki czy łąki kwietne.

Jednym z najwyżej ocenianych pod względem estetyki i atrakcyjności dla zwiedzających był pawilon Polski. Wśród odwiedzających znaleźli się przedstawiciele rządów, sportowcy, artyści, politycy i dziennikarze. Prezentacjom regionalnym, konferencjom tematycznym, pokazom kulinarnym czy wydarzeniom kulturalnym towarzyszył program promocji gospodarczej i aktywizacji polskich przedsiębiorców (w tym spotkań b2b), koordynowany przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości.

Ażurowa konstrukcja z tysięcy ekologicznych skrzynek, kwitnący ogród na dachu z rzeźbą wybitnego polskiego artysty, Igora Mitoraja, a przed pawilonem miejsca do odpoczynku pod parasolami w kształcie jabłoni ? tak w dużym skrócie prezentowała się nasza narodowa ekspozycja. Ten spójny pod względem estetycznym i wizerunkowym przekaz oraz polska gościnność przyciągnęły do pawilonu ponad milion siedemset tysięcy odwiedzających. Tłumy czekały na zwiedzenie pawilonu, spacer po ogrodzie na dachu, udział w pokazach, koncertach i wystawach. Odwiedzającym rozdano 17 ton polskich jabłek, częstowano ich cydrem i sokiem, a restauracja z polską kuchnią cieszyła się bardzo dużym zainteresowaniem.

Światowe wystawy EXPO uznawane są za najbardziej prestiżowe wydarzenia promocyjne na świecie. Organizowane są od 1851 r., a odbywają się co pięć lat i przyciągają miliony zwiedzających, zainteresowanych ciekawym designem pawilonów, innowacjami, pomysłami oraz nowinkami ze świata nauki i techniki. EXPO stanowi zastrzyk pomysłów dla przemysłu, a jego celem jest promowanie zmian o zasięgu światowym. Zakończone właśnie EXPO 2015 w Mediolanie z pewnością jeszcze przez wiele lat będzie inspiracją do bardziej efektywnego wykorzystywania zieleni w przestrzeni miejskiej.

 

Katarzyna Wolańska,

Piotr Wolański

APK Dachy Zielone