Najwyższa Izba Kontroli w swoim raporcie negatywnie oceniła gospodarowanie odpadami komunalnymi w skontrolowanych jednostkach samorządu terytorialnego. Kontrolą objęto 28 samorządów w woj.: podlaskim, pomorskim, śląskim i zachodniopomorskim, w tym 24 urzędy gmin i cztery urzędy marszałkowskie. W większości gmin (70,8%) nie objęto mieszkańców zorganizowaną zbiórką wszystkich odpadów komunalnych. Tylko w części gmin (41,7%) zapewniono warunki do selektywnego zbierania, odzysku lub unieszkodliwiania (poza składowaniem) odpadów ulegających biodegradacji. W objętych kontrolą gminach w 2008 r. łącznie zagospodarowano, w sposób inny niż składowanie ok. 41 tys. Mg takich odpadów, stanowiących 8,2% odebranych odpadów komunalnych. Jednocześnie w zdecydowanej większości gmin (91,7%) stwierdzono występowanie dzikich wysypisk odpadów. Nieprawidłowości w gminach polegały m.in. na nieterminowej i niepełnej realizacji ustawowych obowiązków dotyczących tworzenia i wdrażania rozwiązań, w tym organizacyjnych, w zakresie prawidłowego gospodarowania odpadami komunalnymi. Nieterminowo uchwalano regulaminy utrzymania czystości i porządku na terenie gmin, stanowiące prawo miejscowe, oraz plany gospodarki odpadami, a ponadto nie w pełni wdrażano określone w nich postanowienia i zadania. W większości gmin nie prowadzono kontroli przedsiębiorców odbierających odpady komunalne, a gromadzone i przekazywane organom stanowią...