Krajowa Izba Biopaliw zorganizowała spotkanie przedstawicieli organizacji reprezentujących firmy, producentów biokomponentów (m.in. Krajową Radę Gorzelnictwa i Produkcji Biopaliw, Związek Gorzelni Polskich) w celu przedyskutowania aktualnej sytuacji rynkowej, wynikającej z obowiązujących przepisów akcyzowych oraz zmian prawnych zaproponowanych przez resort finansów.
Przedstawiciele organizacji branżowych przekazali podczas spotkania krytyczne uwagi dotyczące obowiązujących przepisów prawnych, powodujących, iż krajowi wytwórcy są mniej konkurencyjni od firm zagranicznych.
Ostatecznie KIB uwzględniła te zastrzeżenia w projekcie ustawy z 18 września 2009 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw, opracowanym przez Ministerstwo Finansów. Pismo w tej sprawie przekazano wicepremierowi Waldemarowi Pawlakowi, który jako minister gospodarki odpowiada za ustawodawstwo dotyczące sektora wytwórców biokomponentów.
Najbardziej krytykowanym zapisem w projekcie zmiany ustawy jest wprowadzenie zmienionych zapisów w art. 64, ust. 1, które określają dopuszczalne formy zabezpieczenia akcyzowego. Obecna propozycja resortu finansów okazuje się niezwykle restrykcyjna i w praktyce uniemożliwia stosowania najpopularniejszej jak dotąd formy zabezpieczenia w postaci weksla własnego przedsiębiorcy, dla którego podawana była rzeczywista wartość posiadanego majątku, zazwyczaj potwierdzona wykonanym operatem szacunkowym.
Nowe przepisy zobligują przedsiębiorców do stosowania weksli poręczonych przez inne podmioty lub instytucje finansowe. W praktyce doprowadzi to do sytuacji, w której każdorazowoproducenci biokomponentów oraz spirytusu przeznaczonego do jego wytwarzania zobowiązani będą do stosowania zabezpieczeń wekslowych w postaci kosztownych gwarancji bankowych, ubezpieczeniowych lub (równie kosztownego i skomplikowanego w uzyskaniu) poręczenia wekslowego przez inny podmiot gospodarczy.
Krytyczne stanowisko branżowe wobec takiego zapisu w projekcie ustawy wynika z faktu, iż przede wszystkim brakuje racjonalnych przesłanek uzasadniających konieczność wprowadzenia ww. zmiany. Resort motywuje swoje propozycje koniecznością lepszego zabezpieczenia interesu Skarbu Państwa, jednakże organizacje branżowe podkreślają, iż nie ma wiarygodnych informacji potwierdzających, iż Skarb Państwa nie był w stanie wyegzekwować od producentów należnych zobowiązań w podatku akcyzowym.
Natomiast koszty stosowanych zabezpieczeń akcyzowych w przypadku wprowadzenia zmian zaproponowanych w ustawie z pewnością ulegną zwielokrotnieniu. Już dziś zabezpieczenia akcyzowe są dla przedsiębiorców bardzo kosztowne, a ich uzyskiwanie wiąże się z dużymi trudnościami – co w efekcie skutecznie hamuje rozwój tej branży. Zdaniem KIB koszty najbardziej odczują niezależne, małe i średnie przedsiębiorstwa, zajmujące się produkcją spirytusu gorzelnianego, jego odwadnianiem oraz wytwarzaniem estrów. W ostateczności zaproponowane zmiany mogą doprowadzić do zaniechania produkcji przez te podmioty, gdyż w zaistniałej sytuacji prawno-gospodarczej większość z nich nie będzie w stanie sfinansować i złożyć wymaganych od nich zabezpieczeń akcyzowych.
Z kolei pozostałe podmioty, które nakładem ogromnych sił i środków finansowych spełnią niezbędne wymagania, będą musiały koszty tej operacji uwzględnić w cenie oferowanych produktów. Zmniejszy to w efekcie ich konkurencyjność wobec podmiotów zagranicznych i w przypadku rynku wytwórców biokomponentów spowoduje, że na potrzeby realizacji zobowiązań wynikających z Narodowych Celów Wskaźnikowych w Polsce zwiększy się udział biokomponentów pochodzących z zagranicy.
 
 
Tomasz Pańczyszyn,
KIB